Guppy som uppför sig...ptja...knepigt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Iit_mutt
    • November 2004
    • 449

    Guppy som uppför sig...ptja...knepigt

    Ja, det är just vad det är.

    Lite förtydligande;

    Detta gäller BARA mina guppyhonor, inte guppyhanarna och inga andra fiskar alls.

    Saken har hänt 3 gånger, varpå jag utesluter "dålig fisk". Yttrar sig allt som oftast i; först hänger hon vid ytan en halv dag, sen nere på botten, flämtandes. Dagen efter; död.

    Hittar absolut inga samband. Det kan komma dagen efter vattenbytet och gödningen (pmdd), första gången antog jag att det berodde på bytet av gödning. Men det kan lika väl komma i slutet av "vattenveckan". Dvs, jag hittar inget samband alls mellan det lilla jag "rör runt" i karet. Inte heller är det något samband i "ålder" (självodlade guppys). Kan vara en 3 månader gammal firre likväl som en 6 månaders.

    Inser att era gissningar är lika mycket gissningar (ja just det ja, bra Mike :P ) som mina. Men finns det NÅGON som kan tänkas ha några tankar eller ideer på vad som skulle kunna göras?
    Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152
  • DjHypnoz
    • March 2004
    • 162

    #2
    Ursprungligen postat av Iit_mutt
    Ja, det är just vad det är.

    Lite förtydligande;

    Detta gäller BARA mina guppyhonor, inte guppyhanarna och inga andra fiskar alls.

    Saken har hänt 3 gånger, varpå jag utesluter "dålig fisk". Yttrar sig allt som oftast i; först hänger hon vid ytan en halv dag, sen nere på botten, flämtandes. Dagen efter; död.

    Hittar absolut inga samband. Det kan komma dagen efter vattenbytet och gödningen (pmdd), första gången antog jag att det berodde på bytet av gödning. Men det kan lika väl komma i slutet av "vattenveckan". Dvs, jag hittar inget samband alls mellan det lilla jag "rör runt" i karet. Inte heller är det något samband i "ålder" (självodlade guppys). Kan vara en 3 månader gammal firre likväl som en 6 månaders.

    Inser att era gissningar är lika mycket gissningar (ja just det ja, bra Mike :P ) som mina. Men finns det NÅGON som kan tänkas ha några tankar eller ideer på vad som skulle kunna göras?

    låter inte bra, precis nu innan jag gick in på forumet såg jag min ena guppy hona för tredje ggn i dag ligga på botten i karet i ett hörn och flämta.. ingen nitrit och bra ph ... :/
    För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

    Kommentar

    • CiklidKna
      • May 2005
      • 63

      #3
      Som sagt gissningar.

      Kan vara dåliga gener eller liknade, som försöver från modern eller fadern.
      Vet inte riktigt när dem blir könsmogna. Men en annan grej kan ju vara att de ska yngla men inte kan klämma ut dem.
      Har haft ett gäng guppys som har dött, bara honor, och fått förklarat att det ovanstående är den vanligast döds orsakerna.
      För varje Minut du är Arg . Förlora du 60 Sekunder av Glädje .

      Kommentar

      • heljis

        • June 2003
        • 1150

        #4
        Ursprungligen postat av Iit_mutt
        ptja



        Att hon står vid ytan låter som nitrit eller dåligt med syre i vattnet. Men jag antar att de andra fiskarna inte uppvisar några sådana tecken. Har du testat efter nitrit? Kan ju vara så att vissa fiskar är känsligare än andra.
        Martin Heljedal

        They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

        Kommentar

        • Lexy
          • May 2005
          • 31

          #5
          Har också haft problem med mina guppyhonor. Kollar nitritvärdena regelbundet samt så fort en fisk verkar må dåligt, så jag vet att det inte är anledningen. Dåliga gener kan vara en förklaring i vissa fall, för en dog för mig nu i sommar då den gick i ett helt annat kar än mina andra guppies. Min teori är att mina guppyhanar stressar ihjäl honorna. Man ska ju helst ha fler honor än hanar...

          Kommentar

          • Iit_mutt
            • November 2004
            • 449

            #6
            Ursprungligen postat av heljis
            Ursprungligen postat av Iit_mutt
            ptja



            Att hon står vid ytan låter som nitrit eller dåligt med syre i vattnet. Men jag antar att de andra fiskarna inte uppvisar några sådana tecken. Har du testat efter nitrit? Kan ju vara så att vissa fiskar är känsligare än andra.

            Syrebiten var en sak som slog mig föst, och jag lät då ett innerfilter gå som ren "cirkulationspump" i karet (som komplement till ytterfiltret) men det har inte gett någon skillnad. Eller ja, rent spontant är där väl säkerligen mer syre i vattnet nu än innan, men problemet kvarstår.

            Det som gör mig fundersam är att det just är guppys. En fisk som iaf JAG fått för mig är tålig mot det mesta. Och som jag skrev, det är BARA guppyhonorna, varken guppyhanar eller andra fiskar i karet har några problem alls.


            Jag får väl kanske se det som att det faktiskt kan vara fåliga gener. För jag själv, ja jag har börjat få slut på ideer
            Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

            Kommentar

            Arbetssätt...