Diplostomum - Mal död, fler att komma? : (

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricky
    • October 2002
    • 35

    Diplostomum - Mal död, fler att komma? : (

    Tjena...

    Min mal, 'Taggig sugmal' på c.a. 15cm har dött av vad jag nästan är säker på var "Diplostomum", som angrip hans ena öga. Han dog efter en natt i karantän efter en längre tids sjukdom (osäkert, men ungefär 1 vecka, plus minus 2-3 dagar).
    Är det någon som vet exakt hur smittsam denna sjukdom är? Kommer mina scalare eller neontetror att drabbas? Mina scalare verkar aningen bleka och skygga idag...:

    Mycket tacksam för svar...

    MVH,
    Ricky B, Malmö

    /Ricky
    /Ricky
  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    Hej!
    Jag skulle börja med att höja temperaturen några grader, (ca 27 grader) och ha i grovt havssalt utan jod, ca en halv dl/100 liter akvarievatten.
    Men tänk på att om du har pansarmalar, kan du dra ner på saltet lite, de kan vara känsliga.
    /Lukas

    Kommentar

    • Lukas
      • April 2002
      • 1211

      #3
      Hej!
      Jag skulle börja med att höja temperaturen några grader, (ca 27 grader) och ha i grovt havssalt utan jod, ca en halv dl/100 liter akvarievatten.
      Men tänk på att om du har pansarmalar, kan du dra ner på saltet lite, de kan vara känsliga.
      /Lukas

      Kommentar

      • Ricky
        • October 2002
        • 35

        #4
        ok, man tackar för det snabba svaret...jag har höjt temperaturen nu ivarjefall...var jag får tag i havssalt utan jod är en annan fråga dock...ska snart dra iväg till akvarieaffären och höra...

        /Ricky, Malmö
        /Ricky

        Kommentar

        • Ricky
          • October 2002
          • 35

          #5
          ok, man tackar för det snabba svaret...jag har höjt temperaturen nu ivarjefall...var jag får tag i havssalt utan jod är en annan fråga dock...ska snart dra iväg till akvarieaffären och höra...

          /Ricky, Malmö
          /Ricky

          Kommentar

          Arbetssätt...