Förstår ingenting - hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    Förstår ingenting - hjälp!

    Nåt händer i mitt 200l kar och jag vet inte vad. Upptäckte igår att en rosentetra saknades (fanns ingenstans!) och att en annan betedde sig konstigt. Den såg riktigt risig ut också så jag bestämde mig snabbt att avliva den. Gjorde så. Tittade närmare och såg att en annan rosentetra var lite skabbig m mörkare partier och trasig stjärtfena. En av glasmalarna hade 3 vita luddiga fläckar/prickar och en annan 1 prick/fläck. Upp med tetran o de två glasmalarna till ett karenskar. Sen ta vattenvärdena m JBL dropptest:
    PH: 7
    NO2: 0
    NO3: 15
    Temp: 25

    Hur jäkla bra värden som helst. Begriper ingenting! Ser inte ut som vita prick som är små koncentrerade prickar - inte fläckar. Oavsett vilket så undrar jag varför jag får det?

    Några teorier har man dock (som alltid ) o jag undrar nu vad ni andra tror:
    • Har varit mycket borta - undernärda? (1 vecka 2 ggr men varit hemma 2 veckor däremellan då de fått mat 2 ggr/dag)
    • Fast de har haft frisk tillgång till blåciklidyngel vilket tetrorna utnyttjat - kanske har de åkt på stryk där? (borde inte gälla glasmalarna - de har jag aldrig sett vara ute efter ynglen)
    • Blivit stressade av blåcikliderna som är väldigt yngelvaktande? Dock har de haft rom/yngel konstant nu i ca ½ års tid o då borde det ha kommit tidigare?
    • Tetrorna kanske har fått stryk av de andra tetrorna? Har nästan bara hanar (1 hona på tidigare 8 hanar). Det är de minsta hanarna som mått dåligt o som försvunnit.
    Fick tips om att testa ectozonsalt - vad tycker ni? Jag har sjutton ingen aning om vad jag ska göra...
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Tetror kan ju bli lite elaka mog sina egna och jaga och gnaga på varandra. Speciellt de mindre i klungan. Tror inte på att de är undernärda. Som du även tror så kan ju cikliderna blivit mer aggresiva. Ju mindre yngel att hålla reda på är ju lättare för cikliderna. Ha i Ektozon salt i karet. Det har jag jämt i mina kar för att motverka konstigheter bland fiskarna. De luddiga fläckarna kan ju vara svamp. Medicinering?

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • mckvinnan
      • December 2004
      • 760

      #3
      Tack för svaret C.Ciklid!

      Men hur reagerar min L-077or på ektozonsalt? Har även två ancistrusar i o säkert en del bebisar av dem (hittar dem i filtret emellanåt ).
      De som varit drabbade har jag flyttat till karenskar som sagt. Tetran såg ut att vara i dåligt skick så om den inte är markant bättre imorgon så kommer jag att avliva den. Glasmalarna var det däremot fart på. Ska jag ha i saltet hos dem och avvakta i mitt stora kar då ingen annan fisk där visar några symptom än så länge (då klarar sig ju malarna från saltet också).
      Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

      Kommentar

      • Johan73
        • December 2003
        • 483

        #4
        Tyckte oxå att det lät som att det kunde vara svamp?
        Jag hade blodtetror tidigare och de gav sig ju faktiskt på de mindre i gänget då och då men "skabbighet" och trasiga fenor som följd (nu är iofs blodtetra känd för att vara lite aggressiv..)
        Jag skulle avvakta med att trixa med stora karet om nu ingen där har symptom men å andra sidan vet jag inte om det skulle vara "farligt" att ha i lite salt där iallafall..

        Hoppas det löser sig för dig å firrarna!
        /J

        Kommentar

        • Johan73
          • December 2003
          • 483

          #5
          (C.Ciklid: I Kolsva gjorde jag slutövning i lumpen )
          /J

          Kommentar

          • mckvinnan
            • December 2004
            • 760

            #6
            Det jag då inte förstår är varifrån de vita områdena på mina glasmalar kommer ifrån? Alltså vad det uppkommit av ("oavsett" sjukdom)? Fast kruxet med just dem är ju att oavsett vad de får för skador så ser de ju vita ut...eh... Så det är enormt svårt att säga vad det är för nåt man egentligen ser på dem. Men jag tänkte ha dem separerade ett tag till iaf så att de inte smittar ned de andra i karet om det skulle vara nåt sånt. Synd om den kvarvarande glasmalen bara som nu är helt ensam i 200l utan sina kompisar.
            Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

            Kommentar

            • mckvinnan
              • December 2004
              • 760

              #7
              Efter vad jag har hört så är malar väldigt känsliga för salt och därför svårmedicinerade. Vill inte riskera mina fina malar och deras småttisar. Men salt kan ju inhandlas och ha i karenskaret i nån vecka för att se att glasmalarna blir bättre.
              Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Jag har massor av malar i mina kar... royals, ancistrus, gibbis, clownpleco, pansarmalar, vändmalar... De har inte tagit stryk av saltet. Det är en sån liten mängd. Men om du är osäker kan du ju halvera dosen till att börja med och vänja dem succesivt.

                Johan, inte viste jag att denna lilla håla var så populär!! Är relativt nyinflyttad... men "byn" passar mig bra! Inte lika stökig som Arboga..(bodde där innan)

                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                Arbetssätt...