Död ancistrus, men av vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LeVaJu
    • May 2004
    • 78

    Död ancistrus, men av vad?

    Någon som vet vad som drabbat min ancistrushona? I förrgår när jag senast såg henne aktiv såg hon helt frisk ut på kroppen, rörde sig normalt, åt normalt o s v. Idag fann jag henne nästan redan död på botten. Hon dog några timmar senare och då tog jag nedanstående foto. Nu syns det lite sämre på bilden än i verkligheten men hon hade då (redan när hon fortfarande levde) fått en mer "storfjällig" struktur på en del av framkroppen som hon inte haft tidigare som också var något vitaktig. Hon har levt drygt ett år tillsammans med en ancistrushanne (platy, scalare, svärdbärare, guppy, dolkstickstetror) i ett 375 liters kar, vattenbyte 1 gång i veckan/35% från att ha varit litet yngel till att nu vara fullvuxen. Någon som känner igen det här? Smittsamt?

    Bild 1 Bild 2

    Senast redigerad av LeVaJu; 22 August 2005, 19:52.
    Anne

    Min Zoon
  • LeVaJu
    • May 2004
    • 78

    #2
    Ok, det verkar inte som om någon får några reflektioner kring det här. Inte mycket att göra. Död är hon och fort gick det så frågan ställdes mer av nyfikenhet och intresse då förändringen på kroppen visade sig först när det var försent att kunna behandla henne mot något.
    Anne

    Min Zoon

    Kommentar

    • PeterFag
      • August 2005
      • 200

      #3
      Har du testat om det finns koppar i vattnet?

      Ancistrus skall enligt uppgift vara väldigt känsliga för det.

      Kommentar

      • LeVaJu
        • May 2004
        • 78

        #4
        Nej, det har jag inte gjort. I karet finns dock en fullvuxen hane som gick med honan som nu är borta, och tre små. Dessa beter sig och ser ut som vanligt, så vad det än var honan fick verkar det ha drabbat henne ensam.
        Anne

        Min Zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...