Sniglar från igenstans!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    Sniglar från igenstans!

    Har haft igång mitt lilla akvarium, i flera år. Har aldrig haft sniglar. Nu för ett tag sen köpte jag några guppys och 2 ancistrus. Inget annat nytt. Kan de verkligen ha kommit med fiskarna? Har som sagt stått igång i flera år utan sniglar.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Har du inte köpt växter eller liknande? Låter inte så troligt att fiskarna skulle ha haft sniglar med sig.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • Paula&Jimmy
      • April 2005
      • 397

      #3
      Många sniglar gömmer sig otroligt bra. Vi hade ett kar igång nästan ett år innan vi upptäckte en stor mängd sniglar i sanden, dom grävde ner sig så fort vi grävde upp dom och syntes aldrig annars. Mycket kamouflerade.
      Är dina i sanden eller på rutan?
      Proffsiga amatörer (...?)


      Paulas zoon

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        är inte helt omöjligt att det kan ha följt med ägg i påsen.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Faltaren
          • July 2005
          • 1453

          #5
          De är mest på växterna. Nej inga nya växter eller något sånt, som sagt 3 guppy och 2 ancistrus är allt som är nytt. Kan verkligen äggen hänga med i påsen?
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

          Kommentar

          • stefan75
            • March 2003
            • 38

            #6
            skaffa praktbotior!

            Hej!

            Fick själv sniglar för ett tag sedan och brydde mig inte så mycket om det men det blev en hel del till slut, även när jag försökte ta bort dom allt eftersom.
            Troligtvis så slarvade jag med att skölja växterna som jag hade köpt för det är oftast så dom kommer in i akvariet. Det är inget farligt att ha sniglar men det kan bli lite mycket av dem till slut.

            MEn jag tröttnade på dom och fick höra att det enda sättet att få bort dom är att skaffa ett gäng med praktbotior och det gjorde jag. Efter en vecka var dom flesta sniglar borta och nu måste jag leta länge innan jag kan hitta nåra.

            Så skaffa Praktbotior så blir du av med dom.

            //S

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              tänk på att praktbotior kan bli upp till 30cm och ska vara flera då dom är stimdjur
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • chex
                • August 2005
                • 18

                #8
                Sniglar som från ingenstans

                Samma sak inträffade för mig. Jag har aldrig haft sniglar i mitt akvarium. Så en dag upptäckte jag några stycken, sen blev de fler o fler. Sen helt plötsligt minskade populationen så nu kan jag se ngn enstaka individ då och då. Hur dom kom till mitt akvarium är faktiskt ett under eftersom att jag inte hade köpt något nytt på väldigt väldigt länge. Jag har dessutom aldrig sett röken av en snigel och alltid rengjort växter noggrant. Så...

                Kommentar

                • Sunny_67
                  • January 2003
                  • 146

                  #9
                  roligare och tåligare är...

                  Ursprungligen postat av stefan75
                  Hej!

                  Fick själv sniglar för ett tag sedan och brydde mig inte så mycket om det men det blev en hel del till slut, även när jag försökte ta bort dom allt eftersom.
                  Troligtvis så slarvade jag med att skölja växterna som jag hade köpt för det är oftast så dom kommer in i akvariet. Det är inget farligt att ha sniglar men det kan bli lite mycket av dem till slut.

                  MEn jag tröttnade på dom och fick höra att det enda sättet att få bort dom är att skaffa ett gäng med praktbotior och det gjorde jag. Efter en vecka var dom flesta sniglar borta och nu måste jag leta länge innan jag kan hitta nåra.

                  Så skaffa Praktbotior så blir du av med dom.

                  //S
                  Guldbarber....dom är snälla inte alls som sina släktingar tigerbarberna....men jag har inte en enda snäcka i deras kar. Men massor i mitt andra. Ska ta och flytta över några av dom små dit i några veckor kanske.....så det blir rent.
                  http://www.babbel.biz

                  Kommentar

                  Arbetssätt...