Fånga skadad fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paula&Jimmy
    • April 2005
    • 397

    Fånga skadad fisk

    Vi köpte två fiskar idag som vi släppte i, men de andra accepterade absolut inte dessa. Den ena låg stilla på en sten medan de andra bet, så den var ju lätt att fånga.. nu är problemet med den andra, han har gömt sig.. den är väldigt liten, ca 4-5 cm, så man når inte in dit med håven.. någon som har något tips på hur man får ut honom ur den här labyrinten med skifferstenar?
    Alternativet är ju självklart att rasera hela uppbyggnaden, men jag hoppades på att det fanns en annan lösning. Just där inne låter dom honom vara, men så fort han visar sig så går dom på honom...
    Tips någon?
    Tacksam
    //P
    Proffsiga amatörer (...?)


    Paulas zoon
  • Användarnamn
    • July 2005
    • 13

    #2
    Barrikera (stavning?) de andra fiskarna i en del av karet, med diverse tillhyggen? Täckglasskivan kanske kan fungera som tillfällig vägg så lillen vågar sig ut.

    Kommentar

    • trigon
      • July 2005
      • 85

      #3
      Ursprungligen postat av Paula&Jimmy
      Vi köpte två fiskar idag som vi släppte i, men de andra accepterade absolut inte dessa. Den ena låg stilla på en sten medan de andra bet, så den var ju lätt att fånga.. nu är problemet med den andra, han har gömt sig.. den är väldigt liten, ca 4-5 cm, så man når inte in dit med håven.. någon som har något tips på hur man får ut honom ur den här labyrinten med skifferstenar?
      Alternativet är ju självklart att rasera hela uppbyggnaden, men jag hoppades på att det fanns en annan lösning. Just där inne låter dom honom vara, men så fort han visar sig så går dom på honom...
      Tips någon?
      Tacksam
      //P
      Ja det är nog bara till att riva! den kommer antagligen inte ut i första taget!
      det e ju snabbt å lätt gjort att bygga upp igen
      En gång akvarist,alltid akvarist!

      Kommentar

      • Paula&Jimmy
        • April 2005
        • 397

        #4
        Vi rev.. han smet in i ett annat område med gömställen, vi rev och han smet tillbaka till första stenröset.. men till slut, efter mycket slit på tålamodet så fångade vi honom, så nu går dom i ett tillfälligt 50L kar tills dom vilat upp sig, så får vi se hur vi ska göra med dom sen..
        Antagligen plockar vi bort den som bet..
        Tack för hjälpen.
        Proffsiga amatörer (...?)


        Paulas zoon

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          filoso-fisk kommentar

          Ursprungligen postat av Paula&Jimmy
          Antagligen plockar vi bort den som bet..
          Jag känner mej något filoso-fisk för tillfället...
          Varför plocka bort den som bet?
          Är det kanske för att den hävdade sitt revir och inte fann sej i att plötsliga nykomlingar trängde in i detta?
          Har den bitande fisken gjort något felaktigt här eller...

          Eller har den inte egentligen betett sej rätt naturligt och inte funnit sej i "gudarnas" förändring i fiskens närmiljö.
          Ibland måste vi ägare (="gudar") nog bete oss rätt märkligt åt sett ur enskillda fiskars perspektiv - först matar vi dem väl och tar hand om dom på bästa sätt och sedan plötsligt slänger vi i rivaler till dom i burken...

          Med andra ord - i en relativt begränsad miljö som ett akvarium utgör kan man som människa inte alltid tro att man kan göra hur man vill...

          Men å andra sidan har vi som svarat på inläggen inte ens fått veta vilka fiskarter det rör sej om ej heller deras storlekar osv osv
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Paula&Jimmy
            • April 2005
            • 397

            #6
            Uttryckte mig lite för kortfattat i förra inlägget.
            Glömde skriva att den som var mest aggressiv också var en hane.. alltså, vi hade en ensam hane av denna sorten, gick till zoot och bad om två honor, fick en hane och en hona. Det fungerar alltså inte heller i övrigt med de andra med just denna, då den är mest aggressiv.
            Så i vanliga fall är det inget jag brukar göra, plocka bort den som beter sig mest naturligt. Om det är uppgörelse i karet - som inte skadar någon allvarligt - så ser jag det som att dom trivs och tänker på lek!
            Fiskarterna var följande:
            De nya är Tangayika, calvus.
            Den elaka är en Malawi, Auratus.
            Vet att detta inte är en normal blandning, men vi var på Nols Ciklidhobby och han sa att denna kombination inte var något problem.

            De båda Calvus går nu i ett ensamt kar och ser mycket piggare ut!
            Ursäktar återigen att jag inte uttryckte mig bättre, jag skrev bara snabbt och slarvigt förut.
            Tacksam för ärlig och rak kommentar!!!!

            //P
            Proffsiga amatörer (...?)


            Paulas zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...