krokig fena

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    krokig fena

    nån som vet vilken sorts sjukdom som gör att fiskarna vill kröka bakfenan? min molly ligger vid vattenytan med krökt bakfena, nån som ve vad detta kan vara?
    Man blir aldrig fullärd ....
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    #2
    låter lite som min molly de. stjärten på min viker den ihop lite ibland så den ser ledsen ut.... och ibland när den simmar runt så är den "utslagen" och som vanligt. men när dom är krökta och ihop med stjärtfenan som min så brukar de se ut som dom är lite sjuka eller ledsna. min molly verkar vara lite sjuk just nu, som jag har skrivit i en tråd här ikväll. väldigt underligt dom beteer sig ibland....
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet

    Kommentar

    • Hella2
      • July 2005
      • 1158

      #3
      jag har fått reda på orsaken till mina fiskars beteende det var för mycket nitrit i vattnet!
      Man blir aldrig fullärd ....

      Kommentar

      • trollet85
        • January 2005
        • 667

        #4
        jaså?? då kan det ju vara så att jag har för högt nitrit också. för min molly beter sig som du beskrev. lite då och då kan han ligga länge vid vattenytan och hans fena ser ledsen och krokig ut. men ibland, som nu, så ser han pigg ut och simmar runt. hur gör man för att ändra nitrit värdet då?? vad gör du åt det hela?
        63L med salamandrar
        Mina älskade persers Viola och Velvet

        Kommentar

        • Hasse H
          • August 2004
          • 2111

          #5
          Nitrit får man akut bort genom stora vattenbyten. I ett fungerande akvarium bryter bakterierna i filtret ner nitriten till mer ofarlig nitrat.
          mvh Hasse
          Det man inte vet, har man ingen aning om.

          Kommentar

          • sockerconny
            • October 2004
            • 2349

            #6
            När jag har gjort mina vattenbyten i sommar så har fenomenet med "ledsen stjärtfena"(kul ord) uppträda på mina prinsessor i ungefär 15 minuter efteråt.
            Varken före eller efter har dom dock visat detta tecken, det är endast just efter vattenbytet!

            Beror det på att bottensubstrat och sk*t virvlar upp så att nitrithalten förhöjs tillfälligt?
            Eller är det bara så att skillnaden på vattenvärdet blir så pass stor mellan det "nya" och det "gamla" vattnet så att det tar ett tag att acklimatisera sig? (Det har av olika anledningar (camping mm.)fuskats med vattenbytena i sommar....det har blivit 2-3 veckor mellan vattenbytena..)

            Kommentar

            Arbetssätt...