Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • OlleE
    • August 2005
    • 4

    Hjälp!

    Köpte 6 st röda regnbågsfiskar och 6 st neonregnbågar i fredags. Upptäckte imorse att vissa av fiskarna saknar nästan hela eller halva stjärtfenan och är vit en bra bit in på kroppen. En neonregnbåge är även vit runt munnen. Igår syntes ingenting. Vad kan det vara?

    bilder på några av fiskarna:




    VÄLDIGT tacksam för svar!


    /Olle
  • Paula&Jimmy
    • April 2005
    • 397

    #2
    Jag är ingen expert, men det låter som fenröta eller svamp.. svamp angriper huvudet eller gälarna.. medicinera omedelbart när du fått veta säkert vad det är, för båda dessa sjukdomar leder till döden!! (och smittar!)

    //P
    Proffsiga amatörer (...?)


    Paulas zoon

    Kommentar

    • OlleE
      • August 2005
      • 4

      #3
      Märkte nu att även min kamphane som jag har i ett annat akvarium har blivit vit om fenorna och runt munnen. har inte haft någon kontakt mellan de båda akvarierna, förutom att jag matat med mat från samma burk.
      När jag köpte regnbågarna köpte jag även Dr. Bassler´s Biofish food (små pellets) och började även att mata kamphanen å kamphonorna med det eftersom dom på djuraffären tipsade om det.

      Finns det någon chans att det skulle kunna vara ngt med fodret som orsakat det? eller är jag helt ute och cyklar?
      Senast redigerad av OlleE; 14 August 2005, 22:37.

      Kommentar

      • Tastyfish
        • February 2005
        • 1761

        #4
        Ursprungligen postat av OlleE
        Märkte nu att även min kamphane som jag har i ett annat akvarium har blivit vit om fenorna och runt munnen. har inte haft någon kontakt mellan de båda akvarierna, förutom att jag matat med mat från samma burk.
        När jag köpte regnbågarna köpte jag även Dr. Bassler´s Biofish food (små pellets) och började även att mata kamphanen å kamphonorna med det eftersom dom på djuraffären tipsade om det.

        Finns det någon chans att det skulle kunna vara ngt med fodret som orsakat det? eller är jag helt ute och cyklar?

        Bakteriell fenröta
        Symptom: Mycket smittsam sjukdom som ofta orsakas av dålig miljö i akvariet. Först uppträder en blek beläggning längst ute på fenorna, denna bleka beläggning sprider sig sedan allteftersom fenorna fräts bort.
        Åtgärd: Använd en akvariefiskmedicin som innehåller Nifurpirinol (Nitrofuradantin, Furazolidone). Tillsätt grovsalt. Höj vattenkvalitén.

        Svamp (t.ex. Saprolegnia)
        Symptom: Drabbar ofta fiskar som skadats fysiskt eller är i dålig kondition. Angripna fiskar får bomullsliknande (som blir mörkare och mörkare) beläggningar eller utväxter på kroppen. Ej speciellt smittsamt, sjuka fiskar kan plockas upp och medicineras i karantänsakvarium.
        Åtgärd: Det finns mycket effektiva mediciner i akvarieaffärerna. Höj temperaturen något och tillsätt grovsalt.
        Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
        Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
        Måste skaffa mig fler djur!

        Kommentar

        • OlleE
          • August 2005
          • 4

          #5
          tänkte eftersom det på samma dag uppstått i två akvarium och jag börjat med nytt foder.

          jag får ta mig en tur till djuraffären imorgon

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            Ta med fisken då med!
            Och om han säger att det inte är fodret (om det nu e det) slå mat i hans akvarium... taskigt kanske men om det inte är fodret ja då fick åtminstone fisken mat..
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            Arbetssätt...