vita prick- salt bad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lissie
    • June 2005
    • 123

    vita prick- salt bad

    Upptäckte precis en vit prick på min svarta svärdbärares stjärt. EN av honorna hade en liknande för nån vecka sen men den försvann av sig själv igen.
    Vill inte behandla hela akvariet med medicin om det nu inte skulle vara nåt större angrepp. Har hört att man kan sätta den drabbade i saltbad.
    Undrar då hur mycket salt man ska ha till hur mycket vatten, och hur länge fisken ska vara i badet.
    Har i lite av Seras mineralsalt vid varje vattenbyte. Så det har jag hemma. Men man kanske kan ta vanligt salt till badet?

    Tacksam för snabbt svar

    Lissie
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Har du fiskar som tål salt kan du ha 1-1,5 g/l jodfrittsalt väl smält.
    Så länge om det bara är en prick får du hålla koll på fiskarna.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #3
      Lat det vara och kolla om det blir mer. Om det inte blir det sa ar det inte vita prick. Om det ar vita prick sa anvand medicin som ar mycket effektiv. Man kan med fordel ha i lite salt under medicineringen. Bara for att det ar latt att bota sa ar det ingen ofarlig sjukdom - tvart om! Det jag menar ar att du ser om en eller ett par dar om det verkligen ar vita prick eller en "slemprick". Medicin bor du kopa redan nu.

      Att saltbada fisk ska man bara ta till i nodfall och inte mot vita prick (dessa ar inkapslade i fisken). Fisken ska ligga i tills den tuppar av. Man ska ha vanligt jodfritt salt i hog koncentration. Det ska endast utforas av "proffs".

      Det GAR bota vita prick med en rejalt hojd salthalt under forutsattningen att fiskarna ar friska, men varfor gora det nar medicinen ar sa effektiv och paverkar akvariet och fiskarna bra mycket mindre an salt?

      Jag har skrivit en liten text om salt pa ciklid.se http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=668

      Det finns en "proffstext" pa http://edis.ifas.ufl.edu/BODY_VM007
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • Ola Svensson
        • June 2002
        • 1081

        #4
        Som Kramfors skriver sa kan man hoja salthalten lite och da kan fiskarna ibland laka ut sjalva. Detta kan man gora nar man vantar pa att se vad det egentligen ar eller tills man koper medicin. Salt hjalper fisken med osmosen nar de ar angripna av organismer som punkterar huden. Salt ar aven bra vid hudbesvar. Det okar slemproduktionen.
        Mvh. Ola
        Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
        Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

        Kommentar

        • Lissie
          • June 2005
          • 123

          #5
          Tack för svaren.
          Ungefär samtidigt som jag upptäckte pricken såg jag en på en annan oxå. Men de har bara vars en.
          Kanske är nåt annat. Får hoppas det. Om det nu skulle vara vita-prick, hur snabbt blir det fler prickar då? För som jag skrev hade en hona en prick för nån vecka sen men den försvann av sig själv, så det kan ju inte ha varit vita-prick.

          Okej då slapp vi salt bad hihi.
          Lite salt har jag alltid i, och trots att jag har pansarmalar som inte brukar tåla det så är det ingen som verkar må dåligt av det.

          Lissie

          Kommentar

          Arbetssätt...