Verkar smittsamt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liven
    • July 2004
    • 76

    Verkar smittsamt

    Det började mad att vår siamensis algätare fick en stor röd fläck på ena långsidan som upp mot ryggfenan är lite silvervit, idag nu!! upptäckte jag att en av dom andra fiskarna (vet ej vad dom heter) har en silvervit fläck uppe på "huvudet" ser ut som att d äter sig inåt liksom...
    Vad kan d vara?? Nån som kanske vet?? Kan det vara smittsamt??
    Funderar på att flytta över algätaren oxh den andra fisken till ett annat akvarium, ett 30 liters men har ingen pump till d, hur ofta måste jag byta vatten då?? Kan d stå på ett bord brevid fönstret om jag är noga med att inte låta solen lysa direkt på ??
    Kan jag ta vatten ifrån det stora akvariumet då jag inte har sånt där medel att pytsa i??
    Liven
  • Luminax
    • July 2005
    • 378

    #2
    Hålbildning p g a mineralbrist i osmosvatten.

    "Även hålsjukan hos ciklider var ursprunligen en bristsjukdom, men kan ha flera olika orsaker. Eftersom flagellatangrepp i fiskarnas tarmar ofta förekommer samtidigt ansågs det som primär orsak. Kraftiga angrepp av flagellater och bakterier i tarmen beror dock på tidigare utfodring av olämpligt foder.
    Sjukdomsalstrarna stör matsmältningsprocessen och skadar tarmens slemhud. Detta resulterar i att inte alla nödvändiga näringsämnen, vitaminer och mineraler kan tas up i tillräcklig mäng. En akut brist uppstår i fisken. Fisken försöker utjämna detta genom att tillbakabilda brosk kring huvudet för att därifrån vinna ut ämnena som behövs."

    "Huden spricker på de drabbade ställena, och vit, upplöst broskvävnad kommer ut. En krater lik fördjupning blir kvar. Hålen kan vara en milimeter upp till 2 centimeter stora."

    "Du kan förebygga hålsjukan genom att regelbundet tillsätta sera mineral salt, och då läker befintliga hål, men det tar flera månade. Förutsättningen är att fiskarna utfodras med näringsrik och omväxlande kost. Att utfodra med oxhjärta elr annat kött från varmblodiga djur, främjar förökningen av tarmfragllater."

    Det kan vara detta men eftersom du inte var så specifik kunde jag inte välja någon annan sjukdom. Men om det inte är en ciklid vet jag inte vad det kan vara. Det stog inte om det var smittsamt, men kan tänka mej att det kan spridas genom deras avföring, är inte 100. Detta var alltså svaret på "silvervita fläcken"

    Citerat ur Sera rådgivare "Friska fiskar- hur uppnår man det?"
    Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

    Kommentar

    • liven
      • July 2004
      • 76

      #3
      Tack=)

      Tack för ditt svar=), men jag tror inte att d e ciklider vi har utan d liknar mer tetror. Men jag kan inte hitta rätt artbeskrivning av dom...
      Men jag tänkte gå till den lokala zoo affären på Måndag och höra mig för där, både vad d e för art på firrarna o vad jag ska göra för d här 2 stackarna. Har i alla fall flyttat över dom till ett eget akvarium o matar dom med röda fluglarver, för äter o simmar gör dom om än lite snett o vint ibland....
      Liven

      Kommentar

      • Luminax
        • July 2005
        • 378

        #4
        Okej, tyvärr kan jag inte hitta någon liknande sjukdom för tetror, och jag har ingen egen erfarenhet heller.
        Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

        Kommentar

        Arbetssätt...