upptäckt två sniglar på samma dag!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    #31
    är det någon idée att köpa medel som tar bort dom? verkar vara massvis av dom helt plötsligt. som jag nämnt tidigare har jag inte haft problem med dem under det halvår jag haft dom. men nu ser jag någon varje dag. sitter på rutan eller något blad. varför denna invation nu? dom borde ju följt med någon växt eller liknande förut?
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #32
      ne nu känner jag att jag är ur le på dessa snäckor. är det någon som vet om medlet hjälper, som man kan köpa i zooaffären? eller om det finns något annat som man kan göra så att dom dör! känns som att sniglarna bara ökar hela tiden, som jag nämnt så ser jag dom varje dag. känns även som att mina fiskar inte mår bra. att dom blivit "sjuka" på något vis sen dessa skadedjur dök upp i mänder. nu t,ex så gör jag ett vattenbyte för några av fiskarna verkar inte må så jätte bra, då träffade jag på 5 snäckor som satt på värmestaven och två andra på rutan. så trött på dom!! =((
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #33
        Ursprungligen postat av trollet85
        är det någon idée att köpa medel som tar bort dom? verkar vara massvis av dom helt plötsligt. som jag nämnt tidigare har jag inte haft problem med dem under det halvår jag haft dom. men nu ser jag någon varje dag. sitter på rutan eller något blad. varför denna invation nu? dom borde ju följt med någon växt eller liknande förut?
        Visst tar det död på snäckorna - ofta också på vissa fiskar och växter - och om man dödar dem alla och man har mängder i akvariet så ruttnar de och förorenar vattnet vilket rubbar den biologiska balansen.
        Dra istället ner på matningen så minskar de automatiskt och skaffa eventuellt några snäckätande fiskar.
        Själv har jag alltid haft snäckor i mina akvarier (efetrsom de är nyttodjur) men eftersom jag inte övermatar blir de aldrig så många att de blir störande.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • trollet85
          • January 2005
          • 667

          #34
          okej, befarade det. men gör dom så jätte stor nytta snäckorna då? omvandlar vissa ämnen vet jag, men inte exakt hur bra dom är. tycker dom är ganska äckliga när dom sitter lite här och var. men jag ska börja mata fiskarna mindre nu iaf så får vi hoppas det blir bättre! kan du nämna några fiskar som gärna äter sniglar? jag har två black molly (hane och hona) samt fyra neontetror som alla är hanar, tror jag. Så att du kan nämna fiskar som går bra ihop med dom också...
          63L med salamandrar
          Mina älskade persers Viola och Velvet

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #35
            har du provat de Iit_mutt skrev på förra sidan om gurkan ?
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • trollet85
              • January 2005
              • 667

              #36
              jo jag gjorde det. men de fanns inte en enda snigel på gurkan morgonen efter... kanske testar igen men de känns som det inte var ett bra trick. vad i gurkan är dom så förtjust i då?
              63L med salamandrar
              Mina älskade persers Viola och Velvet

              Kommentar

              • plorozen
                • January 2004
                • 531

                #37
                salt är bra om man vill bli av med sniglar, jag försökte förgäves få snäckor(sniglar alltså) att överleva i mitt bräckvattensakvarium, men det var förgäves. de kolade efter några timmar i 0,5-0,7% salt. så en ide kan ju vara att flytta på fiskar och salta akvariumet, och sen gör vattenbyten så man får bort saltet.
                filterbakterierna borde klara sig.

                Kommentar

                • trollet85
                  • January 2005
                  • 667

                  #38
                  Ja det var ju en idée.. får se om jag orkar schåa med det! känns som en omöjlighet att bli av med dem. de kanske dör, men de finns alltid någon som överlever och så blir mitt kar trakasserat av dom igen ^^

                  Hittade 12 stycken igår på mitt dinosaurieskelett huvud, bara det är UÄK!!
                  Hittad ytterligare 4-5st på glaset, några råkade jag tappa och någon fick jag tag på.......... evighetsgöra =(
                  63L med salamandrar
                  Mina älskade persers Viola och Velvet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...