upptäckt två sniglar på samma dag!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    upptäckt två sniglar på samma dag!

    När jag ganska nyss hade startat mitt akvarium så upptäckte jag en liten snigel, tog bort den sen var det inget mer med det...

    Nu igår köpte jag några nya fiskar och idag så har jag sett två sniglar! En imorse som kröp uppför glaset och så en till nyss. Vart kommer dom ifrån? Har svårt att tro att dom kom med dom nya fiskarna igår. Köpte även några nya växter från en person på tradera för 4 veckor sedan kanske. Dom kommer väl troligen därifrån eller? Så har dom växt upp sig nu? Sniglar är väl inte direkt farliga? Tycker det är fasligt äckligt att dom finns där... finns väl säkert fler också =(
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det finns säkert fler snäckor och det är bara bra eftersom de luckrar upp sanden i akvariet.

    Risken är minimal att de skall dra in några sjukdomar - vilket jag antar är din fråga eftersom du lagt in tråden i denna avdelning.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bohmiz
      • July 2005
      • 87

      #3
      Jag hade massa sniglar en gång. Först började det med att jag såg dom lite då och då sen blev det helt fullt med ca 150-200 små sniglar!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp

      Kommentar

      • trollet85
        • January 2005
        • 667

        #4
        Jag har inte sand i akvariumet. Jag har stenar. Så det gör nog ingen större mening med dom då...

        Ja jag tänkte ifall dom var farliga eller ofarliga för fiskarna. Men det var ju bra att dom inte gör fiskarna något. Men dom är endå inte så roliga att ha där..
        Får väl hoppas det är slut på sniglarna nu =)
        63L med salamandrar
        Mina älskade persers Viola och Velvet

        Kommentar

        • trollet85
          • January 2005
          • 667

          #5
          Bohmiz. Va????? Det lät ju jätte vidrigt! Du kanske har ett stort akvarium? Jag har bara 63 liters så det kan ju inte finnas så många där... Får hoppas jag slipper det scenariot du hade.
          63L med salamandrar
          Mina älskade persers Viola och Velvet

          Kommentar

          • Bohmiz
            • July 2005
            • 87

            #6
            De förökar sig snabbt. Hade det i ett 57l! Men nu kanske det va så att jag hade otur men kul va det inte. Men det var ganska lätt att bli av med. Vad har du för andra fiskar i karet??
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp

            Kommentar

            • trollet85
              • January 2005
              • 667

              #7
              Ursprungligen postat av Bohmiz
              De förökar sig snabbt. Hade det i ett 57l! Men nu kanske det va så att jag hade otur men kul va det inte. Men det var ganska lätt att bli av med. Vad har du för andra fiskar i karet??
              okej. men som jag sa så hade jag en sådan i början när jag hade akvarium, det är väl ca: 5-6 månader sedan. Sen dess har jag inte sett till dom förren nu idag då såg jag två stycken =( Får hoppas det tog stopp där!

              Har två mollys, fyra neontetror och en mal.
              63L med salamandrar
              Mina älskade persers Viola och Velvet

              Kommentar

              • Bohmiz
                • July 2005
                • 87

                #8
                ok. Vi får hoppas att det inte blir fler men om det blir massa gör som jag ta bort allt i hela akvariet förutom sand/grus ränsa bort alla sniglar väldigt noga sen gjorde jag ett helvatten byte. Lycka till!
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  har ett gäng i mitt kar som jag överlag låter vara oftast syns bara 2-6 st samtidigt.
                  kan hända en gång varannan var tredje månad tar död på några stycken.

                  vill man ha bort dom är det bara att plocka bort alla man ser när man ser dom.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Paula&Jimmy
                    • April 2005
                    • 397

                    #10
                    Jag hade problem med sniglar i mitt kar, det jag fick göra för att bli av med dom var att ta ut allting och koka allt!! Dom levde i filtret och fullt i sanden.
                    Men det är ju stor risk för att få nitrit när man måste sterilisera allt.
                    Nu har jag annat akvarie, och annan sand. Där är det många sniglar också, men dom håller sig i sanden och stör därför inte.
                    Proffsiga amatörer (...?)


                    Paulas zoon

                    Kommentar

                    • fredrikakesson
                      • November 2003
                      • 1363

                      #11
                      Hej

                      Snigel sanera är näst intill omöjligt.Vad du än gör så gör INGA helvatten byten.Plocka bort dom du ser.Det finns medel som ska ta död på snigeläggen men inte dom vuxna.Tänkte prova ett sånt så snart mina palettyngel är stora nog att tas bort från föräldrarna.Dom brukar komma med växter.Tipset när man köpte växter är att antingen välja en återförsäljare som har botior i växt burken eller också skölja noooooogggggggaaaaaa innan man planterar.
                      Fredrik

                      Kommentar

                      • Lucas_no1

                        #12
                        Sterazin bad på alla nya växter är nog det enda som stoppar dom att komma i karet.
                        Själv har jag några riktigt snygga guldfärgade sniglar som äter glatt! :-)
                        Skulle aldrig komma på tanken att försöka utrota dom från karet.
                        Däremot plockar jag bort dom på framrutan.

                        Kommentar

                        • Iit_mutt
                          • November 2004
                          • 449

                          #13
                          Någon kom med tipset att ta en gurkbit, sticka en sked i den (så att den sjunker) lägga ner i karet, låta ligga över natten och plocka upp dagen efter...med XX sniglar fastsittandes på gurkbiten. Bara en tanke
                          Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            Ursprungligen postat av Iit_mutt
                            Någon kom med tipset att ta en gurkbit, sticka en sked i den (så att den sjunker) lägga ner i karet, låta ligga över natten och plocka upp dagen efter...med XX sniglar fastsittandes på gurkbiten. Bara en tanke
                            själv hade ja nog tagit bort kärnhuset först utifall det börjar lösa upp sej.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • Iit_mutt
                              • November 2004
                              • 449

                              #15
                              Ja...lite slarvigt av mig att inte skriva med det. Men precis som du skriver Raven; bort med kärnhuset
                              Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

                              Kommentar

                              Arbetssätt...