"Soten" smittsamt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sickan
    • April 2003
    • 137

    "Soten" smittsamt?

    Misstänker att en av mina malawisar (Steveni Taiwan) har symptom på "soten".

    Vit trådaktig avföring, är det smittsamt?
    /Sickan
    900L Malawi
    110L Sällskapsakvarium
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Det beror på orsaken, en försvagad fisk kan drabba genom en inre bakteriell infektion
    och inga andra
    Då bakterier orsakar sjukdomen kan det vara läge att optimera (pH, temp, vattenvärden, städa botten från s*it) vattnet genom några vattenbyten och ev. salt.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Sickan
      • April 2003
      • 137

      #3
      Vattenbyten gör jag varje vecka (50%), Jaj slammar samtidigt botten från "skxxt".
      Ska göra ett stort ingrepp i karet imorgon, så jag behöver tömma hela karet så när det gäller vattenbyte så blir det verkligen gjort! det jag är rädd för är att fiskarna blir stressade och det lät det ju inte bli bättre av.

      Kan "soten" bero på att man matat för mycket, fick rekommendationen att utöka utfodringen till 2 gånger per dag för att fiskarna skulle växa samt färga ut optimalt!?
      /Sickan
      900L Malawi
      110L Sällskapsakvarium

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        De kan bli sjuka av stressen, vänta med något som kan stressa dem till du vet att fiskarna immunförsvar är på topp.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Visst smittar bukbattensot - men det smittar långsamt.

          Sjuka fiskar skall alltid flyttas.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...