Sjuk Palettciklidhane!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreeamcatcher
    • August 2004
    • 179

    Sjuk Palettciklidhane!

    Har en Paletthane som har ett öga som svällt upp sjukt mkt! Var borta några dagar och när jag kom hem var det ännu större. Jag har förbättrat vattenkvalitén (såsom jag läst i en akvariebok, tydligen sväller ögonen upp pga dålig vattenkvalité)
    Fick nyligen veta att en vän som jag fått akvarieväxter av, har en fisk som fått ena ögat uppsvällt och som nyligen dött! Alltså måste sjukdommen komma via växterna jag fick av henne.
    Kan detta vara någon parasit? Jag måste nog behandla hela akvariet, men frågan är med vilken typ av medecin jag ska behandla med??
    Tror itne det är bukvattensot eftersom den enda symptomen är uppsvällt öga, han har inga andra problem, äter och simmar omkring som om han vore helt frisk.


    Jätteglad för snabba svar!!
    Mvh Malin
    Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

    Allt du behöver veta om kampfisken!
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Uppsvält öga tyder i regel på dålig vattenkvalite som du redan konstaterat. Byt vatten regelbundet. Vad jag har hört så skalll det inte vara smittsamt. Det enklaste är att gå till en djuraffär och fråga efter medicin. Själv har jag gjort flera stora vattenbyten på kort tid när det har hänt (mycket länge sedan nu). Med regelbundna vattenbyten så slipper du det.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • Dreeamcatcher
      • August 2004
      • 179

      #3
      Ursprungligen postat av peppito
      Uppsvält öga tyder i regel på dålig vattenkvalite som du redan konstaterat. Byt vatten regelbundet. Vad jag har hört så skalll det inte vara smittsamt. Det enklaste är att gå till en djuraffär och fråga efter medicin. Själv har jag gjort flera stora vattenbyten på kort tid när det har hänt (mycket länge sedan nu). Med regelbundna vattenbyten så slipper du det.

      tack så mycket!
      Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

      Allt du behöver veta om kampfisken!

      Kommentar

      • Bubblan89
        • November 2002
        • 1220

        #4
        Jag kom just hem med två nyinköpta paletter. Honans öga är så där "uppsvullet" jag såg inte att det var det i affären, kommer det att gå över? I morgon tänkte jag byta vatten och lägga i lite salt hur mycket salt ska man ha i ett akvarium på 112 liter?

        Kommentar

        Arbetssätt...