Alien ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • je1
    • June 2004
    • 15

    Alien ???

    Vad i hela friden är det som växer från underkäken på min svärdbärare, ser ut som stjärten på en liten räka. Firren verkar inte lida ett dugg, käkar och mår bra. Men vad är det, kan det vara något djur, nu är den ca 1 cm och ser som sagt ut sam stjärten på en räka. Eller är det bara nån "sticka" som fastnat???
  • Schull
    • August 2004
    • 2889

    #2
    Hmm... Ja jag vet inte riktikt va jag ska svara..
    /Lasse
    Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

    Kommentar

    • Fred fish
      • July 2004
      • 120

      #3
      Följande finns på sjukdomssidan här på Zoopet:

      Lernaea
      Symptom: Lernaea är en parasit som kan ses med blotta ögat. Det tränger in i fiskens kropp och delar av den sticker ut som ett grovt "hårstrå".
      Åtgärd: Plocka upp fisken ur akvariet och parasiten plockas bort med en pincett. Svårt att medicinera bort.

      Karplöss (Argulus)
      Symptom: Drabbar ofta guldfisk och är ett 6-7 mm långt ovalt parasitdjur som suger sig fast på fisken med hjälp av sugorgan och en gadd.
      Åtgärd: Som för Lernaea. Guldfisk och karp kan man också lägga i ett bad med kaliumpermanganat (1 gram till 100 liter vatten i max 90 minuter).
      Det går också ofta bra att plocka bort dem med hjälp av en pincett. Ett annat tips är att skalarer äter karplöss i vissa stadier av karplössens utveckling.

      Mvh Fredrik
      240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
      190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #4
        Min spontana reaktion är samma som Fred fish har redan skrivit.

        Svårt att säga något bestämt utan bild.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        Arbetssätt...