vitapricksjukan och costapur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CannonBall
    • July 2005
    • 6

    vitapricksjukan och costapur

    Hej!

    Jag har haft problem med vitapricksjukan i ett par veckor nu på mina kardinaltetror och svärdbärare.

    Akvariet är alldeles nystartat sedan några veckor tillbaka, allt började med att jag gick och köpte 3 stycken svärdbärare och 10 kardinaltetror som såg ut att (till en början) må bra i karet.

    Efter några dagar så började de tre svärdbärarna att se "trötta" ut, och tittade man noga på dem så såg de ut att delvis vara lite matta i glansen på kroppen. Efter ytterliggare några dagar så dog dom utan att jag kunde se några direkta skador på dem.

    Den enda förklaring jag kunde komma på var att jag kanske varit för snabb med att stoppa i fiskarna i karet eller nåt.

    Jag väntade några dagar och tetrorna levde vidare. Jag tänkte då att allt kanske var ok. så jag köpte fler fiskar... 4 stycken nya svärdbärare, 1 algätare samt 10 stycken tetror till.

    Dessa fiskar (nu 20st tetror, 4st svärdbärare och en algätare) levde inte mer än ungefär en dag i karet förns jag upptäckte att några av tetrorna började få vita prickar och de blev fler efter en dag ungefär.

    Jag gick iväg till djuraffären och köpte medel för detta, det medel jag fick med mig därifrån hette Costapur och skulle vara bra mot vitapricksjukan mm.

    På instruktionerna så stod det att man skulle hälla i 22 droppar per 40liter och göra detta på dag 1 och dag 3, var det inte bra då så skulle man fortsätta på 5 och dag 7. Jag har ett ca 108 liters kar så jag hällde i 55 droppar...
    Efter ett par dagar började tetrorna dö, en efter en... Algätaren dog också.
    Men jag fortsatte att medicinera och på dag 6-8 dog de sista 10 tetrorna så nu har jag inga kvar.

    Jag är nu på dag 9 och medicinerade med 55 droppar ännu en gång nu i morse. 3 av 4 svärdbärare är alldeles prickiga fortfarande varav en (hanen) ser úngefär ut att ha badat i socker (tokprickig över hela kroppen alltså).

    Tilläggas bör kanske att jag kollat nitrithalten i det skedet då de första 3 svärdbärarna dog och det såg bra ut.


    Vad tycker ni att jag bör göra nu... fortsätta medicineringen varannan dag som hittills så länge de sista fyra fiskarna lever, eller bör jag göra något annat?

    PS. Jag kanske skulle ha väntat längre mellan alla fiskköp eller nåt men, nybörjare som man är så har man nu kanske lärt sig en läxa ;( DS.
  • CannonBall
    • July 2005
    • 6

    #2
    ...och så var det bara tre...

    Hanen dog för 5 minuter sedan

    Kommentar

    • aqua J
      • March 2005
      • 275

      #3
      Men du, rätta mig om jag har tvärfel, men inte används Costapur mot vitaprick?!
      Det används enl min erfarenhet mot bakterier och då i karantänsakvarie pga av det slår ut filterbakterierna också. Det jag använt vid pricken, som beror på parasiter och inte bakterier, heter Protozin och har fungerat utmärkt. Men jag KAN ha fel, kanske Costapur används för vitaprick också, men det verkar ju inte fungera något vidare...?Vet inte om det är lönt för dig att köpa ny, dyr medicin om läget ändå är illa för de stackare som är kvar... Kan vara bättre att avliva, göra stora vattenbyten och börja om från början med någon enstaka fisk osv. Har du otur och jag har rätt ang Costapuren, så är dina filterbakterier i princip noll och det är ju inte så lysande direkt...
      Beklagar verkligen, hoppas det ordnar sig.






      Kommentar

      • cassiopeia
        • June 2005
        • 99

        #4
        Kan inget om Costapur, men när jag hade vita prick i mitt kar köpte vi Protozin, som precis som för aqua_J fungerade det jättebra. Hoppas också att det ordnar sig.
        Det är mina tankar och teorier, rätta mig om jag har fel.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Costapur preparat mot "vita-prick". även verksamt mot Costia, Chilodonella och Trichodina mf.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • CannonBall
            • July 2005
            • 6

            #6
            aqua J, Som jag förstår så ska det fungera på parasiter, men som du säger så verkar det inte fungera över huvud taget då parasiterna i mitt fall snarare blivit fler...

            Text från förpackning..
            "Water treatment against lchthyophthirius/multifiliis and other parasites in fresh- and saltwater aquariums."


            Jag har som sagt bara tre fiskar (svärdbärare) kvar nu, två som är lite prickiga och en som är riktigt stor, pigg och fin (än så länge) så det känns dumt att avliva den. men samtidigt, om jag nu ska tömma karet och börja om från början så vore det kanske bra att inte ta med den efteråt? tänkte om den kanske bär på parasiterna fast de inte syns?

            Tror dock att jag väntar ett par dagar till för att se hur det utvecklar sig.

            eller vad tror ni?

            Kommentar

            • aqua J
              • March 2005
              • 275

              #7
              De parasiter som orsakar sjukdomar finns nog alltid i karet i vareierande mängd, de orsakar oftast inte problem så länge fisken inte stressas/får nedsatt immunförsvar beroende av en mängd olika faktorer.
              Du kan inte isolera de 2 drabbade och behandla separat? Är nog bättre för den som är frisk iaf, samt gör ett 50% igt vattenbyte. Köp inga nya fiskar förräns fiskarna är friska igen är mitt tips.






              Kommentar

              • CannonBall
                • July 2005
                • 6

                #8
                Nja, jag vet inte hur jag skulle göra det.
                Jag har inga fler kar som jag skulle kunna använda, det enda jag har är en skål som jag haft en kampfisk i för länge sedan. Men den är kanske inte helt rätt att ha två svärdbärare i.

                Den inte så stor (kanske runt 4 liter eller nåt) och ingen pump eller filter.
                Så jag vet inte om det skulle fungera.

                mvh. Andreas

                Kommentar

                • brummel
                  • May 2004
                  • 73

                  #9
                  Det är en klar fördel om man kan flytta sjuka fiskar till annat kar, om det är en eller få fiskar räcker det med ganska liten "burk". Då går det åt mindre medicin, och när det gäller just vita pricksjukan, dör parasiterna i ordinarie akvariet om de inte kommer åt nya värddjur. Om Du alltså kan tömma ditt akvarium på fiskar, (även snäckor), (höja temperaturen några grader skyndar på processen) så blir akvariet fritt från vita pricken utan att Du tillsätter någonting till akvariet.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...