Stressade Nyckelhålscilkilder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CiklidKna
    • May 2005
    • 63

    Stressade Nyckelhålscilkilder?

    Jag skaffade Nyckelhålsciklider för ett tag sedan. Dem trivdes jätte bra i början. så en dag så försvann dem, då hade dem tagit mina malars grotta. Jag trodde att dem hade börjat leka, i alla fall börjat öva lite. Detta var för ca 4 dagar sen.
    En av dem kommer fram i bland och äter lite men gömmer sig sen igen vid grottan.

    I dag har dem båda kommit fram lite mer och hanen tror jag att det är jätte mörk och har varit det dem senaste dagar det lilla jag har kunnat se av honom plus att han andas rätt så häftigt. Honan ser för det mesta ut som hon ska, men blir inte lika mörk och andas inte lika häftigt. Båda ligger för det mesta på botten men simmar omkring lite granna.

    Jag byta hälften av vattnet för en vecka sedan. Temperaturen har legat mellan 26 och 28 grader, Ph ligger normalt på 7.0 till 7.5, kan tyvärr inte kolla nitriten men det tror jag inte ska vara något problem med. Resten av mina fiskar mår bra.

    Jag ska byta vatten i dag igen men jag vet inte om jag vågar, vill inte att dem ska blir ännu mer stressade.

    Mitt akvarie 100 L

    I det:

    2 Nyckelhålsciklider
    3 Gyppy
    5 Korallplaty
    2 gula platy
    5 Svartatetror
    5 Neotetror
    5 Glödbandstetror
    2 Segelfenspleco på 6 cm (tillfälliga)

    Är dem bara stressade mina Nyckelhål?
    Vad ska jag göra?
    Senast redigerad av CiklidKna; 17 July 2005, 12:11.
    För varje Minut du är Arg . Förlora du 60 Sekunder av Glädje .
  • Linda_A
    • March 2005
    • 1479

    #2
    Hej!

    Jag har kanske inte lösningen direkt på ditt problem men jag kan ju säga hur mina är.

    Mina 4 nycklar är väldigt lättstressade, och lättskrämda.

    Beter sig dina fiskar så hela tiden, alltså ligger och andas häftiga och är mörka i färgen? Eller just bara när du kommer fram till akvariumet. Eller kommer de fram efter ett tag och verkar bli mera "normala" efter ett tag?

    Jag hade först mina 4 i ett 540liters akvarium som stod i våran hall och då räckte det att man närmades sig akvariumet för att de skulle dyka ner och gömma sig.

    Men nu har jag dem i ett 600liters som står i vårt vardagsrum och nu är de mycket mera framåt och även om de inte är några tuffa ciklider.

    Men verkar det mera som att de är sjuka så skulle jag gå ner till närmaste zooaffär och be dem testa ditt vatten. Och så skulle jag fortsätta byta vatten varje dag.
    //Linda

    Kommentar

    • CiklidKna
      • May 2005
      • 63

      #3
      Det blir nog att prata med någon zooaffär eller liknade och be dem testa vattnet. En av Nyckelhålscikliderna har rödprickar på tjärtfenekanten. Min Guppy hade likdant men det ser att läka ut i förgör och blev värre i går och idag ser det ut att läka. Funderade om det var någonsorts blödning, men är intel ika säker nu när det är en till som har likadant.


      Annars så har mina nyckelhål varit mycket framme innan och väldigt nyfikna från första dagen. Det kan ju vara så att det är för varmt bara kan ju hoppas på det. Har pratat lite med mina kompisar som har akvaruim oxå, och dem misstänkter det. Hoppas bara att det är så.
      För varje Minut du är Arg . Förlora du 60 Sekunder av Glädje .

      Kommentar

      • Linda_A
        • March 2005
        • 1479

        #4
        Ursprungligen postat av CiklidKna
        Det blir nog att prata med någon zooaffär eller liknade och be dem testa vattnet. En av Nyckelhålscikliderna har rödprickar på tjärtfenekanten. Min Guppy hade likdant men det ser att läka ut i förgör och blev värre i går och idag ser det ut att läka. Funderade om det var någonsorts blödning, men är intel ika säker nu när det är en till som har likadant.


        Annars så har mina nyckelhål varit mycket framme innan och väldigt nyfikna från första dagen. Det kan ju vara så att det är för varmt bara kan ju hoppas på det. Har pratat lite med mina kompisar som har akvaruim oxå, och dem misstänkter det. Hoppas bara att det är så.
        Fast jag tycker inte att 26-28 grader är så farligt. Har själv legat där de senaste dagarna. Vad för temp låg du på innan?

        Det är nog lika bra att du gör det. Och fortsätter med vattenbyten.

        Jag är väl inte till någon större hjälp gissar jag. Är inte så duktig på sjukdommar. Men det finns säkert någon som är bättre på det här än mig.
        //Linda

        Kommentar

        • CiklidKna
          • May 2005
          • 63

          #5
          Jag har legat runt 26- 28 grader hela tiden sen jag startade upp det. Eftersom många av min fiskar vill ha den temperaturen. Jag byte lite vatten i dag ca 5L och fyllde på med iskallt vatten så att temperaturen skulle gå ner lite för den var ca 29-30 grader nu i akvariumet.(Det har varit rätt varmt här några dagar, men rummet ligger på skuggsidan,där akvariumet är).
          För varje Minut du är Arg . Förlora du 60 Sekunder av Glädje .

          Kommentar

          • SeanChai
            • May 2005
            • 498

            #6
            ..det här kommer inte att lösa ditt problem men när "vi" köpte våra nyckehål så sa han i affären att dom kan bli lite mörkare i färgen om dom är stressade / vantrivs. jag vet att våra har blitt nästintill svarta på vissa delar av kroppen, var dock när vi just hade köpt dom och skulle göra vattenbyten. det är mycket bättre nu men dom är ändå väldigt skygga (iaf när dom är mätta, he he). när dom är hungriga är dom som vilka andra fgiskar som helst, det har varit nästan så att dom ätit på mina fingrar dom sista dagarna.


            // SeanChai
            Min Zon

            Kommentar

            • CiklidKna
              • May 2005
              • 63

              #7
              Dem har börjat få tillbaka lite av sin vanliga färg men inte helt. Den ena, honan tror jag, har varit framme och ätit lite idag. Men dem mår inte bra ligger mest på botten och flämtar mer än vanligt. Jag ska av vakta någon dag till och se hur det blir. Byte nämlige 30% av vattnet idag. Jag hoppas att det hjälper. Dem vissar inte någon mer symptom på någon sjuk dem. De röda prickarna är borta. Jag hoppas att det bara är tillfälligt.
              För varje Minut du är Arg . Förlora du 60 Sekunder av Glädje .

              Kommentar

              Arbetssätt...