Vita prickar på huvudet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sevjoax
    • March 2005
    • 2

    Vita prickar på huvudet

    Hej
    Har körsbärs trophar (tanganika), en har fått 2 vita prickar på huvudet.
    Den har också fått några fjäll som har blivit vita. Det ser också ut som något vit som én slöja runt bak fenan.
    Denna fisk har haft det ca 3 veckor. flera fiskar har börjat få vita fjäll.
    Har haft i ekzon salt, hjälpte inte. Har även provat med svamp medel, hjälpte inte...
    Man märker inget fel på konditionen/matningen, alla verkar pigga.

    Vad kan det vara ??

    MVH Johan
  • brummel
    • May 2004
    • 73

    #2
    Det liknar symtom jag har haft på framförallt levandefödare, platy och svärdbärare. Ektozon tycks ha hämmat utvecklingen, men inte botat den.
    Jag har inte lyckats säkert fastställa vad det är, men lutar åt bakteriell infektion. Eftersom vi har åtta akvarier igång hemma, och det uppträtt i några men inte alla akvarier, (trots att fiskar och växter flyttats mellan karen)
    drar jag slutsatsen att där det är mest harmoniska vattenvärden och balans, står fiskarna emot det och angrips inte. Jag har flyttat sjuka fiskar till separat akvarium, först utan behandling, vilket ledde till utveckling av otäcka sår och död, sedan behandlat med Ektozon, men också med antibakteriell medicin, avvaktar resultatet av detta.

    Kommentar

    • sevjoax
      • March 2005
      • 2

      #3
      Tack för svar !

      Hur långt händelseförlopp har du haft mellan att du har upptäckt prickarna tills fiskarna har dött ?

      Det har inte blivit värre för mina fiskar än dessa prickar,fjäll. dom ser ut att må bra.

      hör gärna av dig om du hittar en lösning.

      Jag kommer att fortsätta med ektozon saltet tills någon vet vad det kan botas med.

      MVH Johan

      Kommentar

      Arbetssätt...