döda ancistrusyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    döda ancistrusyngel

    snyft idag har jag plockat ur ännu ett dött ancistrusyngel. senaste tiden har säkert 10-20st 3-4cm stora ancistrusar dött!
    Kan inte komma på vad som orsakat detta. Värmen ute har resulterat i ca 30grader i akvariet men detta har jag kompenserat genom att ersätta täckglasen med myggnät så tempen sjunkit till det normala. Igår hade jag dock en värmetopp på ca 30grader i akvariet.

    Nitriten är OK (mätte nyss)

    matar med Sera Viformotabletter

    och Tropical Algae Wafers Spirulina


    ynglena har konstant tillgång på zuccini. har slutat mata med ärtor då jag tänkte att dödsfallen berodde på ärtorna. imorrn ska jag inhandla andra algtabletter för att se om de nuvarande kan vara boven.

    akvariet är 100l med ett fluval3+ i och ett eheim 2252.

    hoppas nån har nån teori om vad som kan ligga bakom dödsfallen!

    just ja, en sak som är extra konstig är att det inte är de allra minsta ynglena som dött - utan de är kvar. Det verkar alltså vara de mellanstora som gått hårt åt.

    mvh
    Lena Maria
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • PatrikMalmo

    #2
    Häpp.

    Såvitt jag kopplat det är Ancistrus i en speciell storlek rätt känsliga. I andra storlekar attans tuffa firrar. Har ingen pejl på vad som orsakat döden efter dina beskrivningar, men du verkar sköta karet exemplariskt. Fortsätt som du gör och spana i karet då och då. Akvaristik är ingen exakt vetenskap, och ibland är det verkligt svårt att avgöra orsak och verkan.

    Hilsen,

    P

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      tack för svaret!

      hmm jag ska pröva byta foder så får jag se vad som händer. Antalet yngel har halverats kom jag på idag = oroväckande.

      hur som helst kan jag inte komma på något jag kan göra annorlunda, förutom fodret dvs.

      Lenis
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hej
        idag plockade jag upp ytterligare 4 döda yngel. Mätte nitriten imorse och då var den på tok för hög! troligtvis för att 4 döingar hade legat och ruttat. Hur som helst bytte jag 50% vilket resulterade i att värdena blev OK. Jag for iväg till akvarieaffären för att inhandla nitrivec (använder vanligtvis inte nitrivec men nu är det nödfall) men det hade tydligen utgått ur sortimentet. Jag kom alltså hem med något från JBL som skulle bryda ned nitrit och nitrat.

        För nån vecka sen började denna fruktansvärda massdöd, och nu tror jag att den orsakades av för hög temperatur samt syrebrist. Detta är nu åtgärdat, myggnät ersatte täckglasen och utblåset sattes vid vattenytan för att öka cirkulationen.

        Varför dör dom?!!!! jag blir galen! Nu borde det ju inte vara några problem? Jag matar ordentligt med zuccini och algtabletter (JBL). Bytte till nytt foder förra veckan (JBL) eftersom jag inbillade mig att ynglena dog av det tidigare fodret.

        Sköter vattenbytena. Ska inhadla en rejäl bit filtermatta på torsdag. Funderar på att ta en stor filtermatt-bit från andra akvariet men å andra sidan har det filtret bara varit igång en vecka. Bör jag ändå komplettera med det filtret?

        hoppas att någon kan hjälpa mig

        mvh
        Lena Maria
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • brummel
          • May 2004
          • 73

          #5
          Hej, lite sent svar, inte heller någon diagnos, men egna erfarenheter av plötslig död av ancistrus. Halvvuxna, vuxna ancistrusar har dött för mig och det har berott på att de ätit olämplig mat. Tycks ha "dålig" förmåga att undvika sånt dom inte tål. En gång var det en trädrot som fick mögelbeväxning, ancistrusen tycktes älska det, och åt massvis och dog. En annan gång var det fet mat, ämnad för hungriga scalarer och andra stora ciclider, (mer exakt ett stycke leverpastej) som föll till botten och blixtsnabbt konsumerades av ancistrus, som dog mindre än en timma senare.

          Kommentar

          Arbetssätt...