Slöjstjärt med vitt grejs.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • memorize_me
    • July 2005
    • 20

    Slöjstjärt med vitt grejs.

    Min ena slöjstjärt har fått två-tre små, små vita prickar längst ut på stjärtfenan och fenan ser dessutom ut som att den blivit ordentligt sliten eller som att den har blivit frätt.

    Har även haft problem med mina dvärggurami som har svällt upp och dött, trodde först det var att de överåt sig och dog pga det men då jag tog dem åt sidan så fortsatte de ändå att svälla...
    Någon som kan hjälpa mig med att reda ut hur jag ska lösa dessa?
    //Madde
    Kör aldrig fortare än vad din skyddsängel hinner med!
  • redtroll
    • January 2005
    • 70

    #2
    Det är med all säkerhet "Vita pricksjukan", det är en parasit som har angripit fiskarna.
    Sjukdomen är dödlig, men är ganska lätt att bota.
    Kontakta en zoo-butik, så kan dom hjälpa dig.
    Jag brukar använda protozin, men det finns andra märken.
    Kika annars på http://www.zoopet.com/index.php?opti...242&Itemid=123

    Kommentar

    • Lissie
      • June 2005
      • 123

      #3
      Kan även vara svamp som satt sig i kanten om den tex blivit biten eller skadad. Jag fick det på mina platy. Trodde först det var vita prick men eftersom det satt längs med kanten så sa de i affären att det även kunde vara svamp. På mina såg det ut som prickar som satt i kanten.
      Jag provade först medel mot vita prick men det blev inte bättre sen tog jag mot svamp och då försvann det....
      Mina fick inga prickar inne på kroppen. Om det är vita-prick sprider inte det sig rätt bra då?

      Lissie

      Kommentar

      • memorize_me
        • July 2005
        • 20

        #4
        Ursprungligen postat av Lissie
        Kan även vara svamp som satt sig i kanten om den tex blivit biten eller skadad. Jag fick det på mina platy. Trodde först det var vita prick men eftersom det satt längs med kanten så sa de i affären att det även kunde vara svamp. På mina såg det ut som prickar som satt i kanten.
        Jag provade först medel mot vita prick men det blev inte bättre sen tog jag mot svamp och då försvann det....
        Mina fick inga prickar inne på kroppen. Om det är vita-prick sprider inte det sig rätt bra då?

        Lissie
        Då tror jag att det är det mina firrar har.. eftersom det sitter längst ute på kanten och jag ser inga längre in på fenan eller på kroppen...
        Kör aldrig fortare än vad din skyddsängel hinner med!

        Kommentar

        • Drakulla
          • July 2004
          • 403

          #5
          Ursprungligen postat av memorize_me
          Har även haft problem med mina dvärggurami som har svällt upp och dött, trodde först det var att de överåt sig och dog pga det men då jag tog dem åt sidan så fortsatte de ändå att svälla...
          //Madde
          Har ingen lösning på problemen och vet ej vad man kan göra åt dom. Vill bara trösta dig med att säga att jag har haft samma problem med 3 dvärgguramis. De har också blivit svullna och senare dött. Någon har fått sår/bölder och blivit sjuka också. De är tydligen väldigt känsliga för dåligt vatten m.m. Ska inte köpa mer på ett bra tag....
          mvh Drakulla

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

          Kommentar

          Arbetssätt...