Mystisk Fiskdöd i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NM
    • October 2002
    • 175

    Mystisk Fiskdöd i akvariet

    Hej, Här kommer en förmodligen omöjlig fråga att besvara, men jag försöker ändå!.

    Mitt akvarium har gått i ca: 3månader nu, vattenvärdena har varit perfekta de sista 2.5 månaderna.

    Dock har fisk efter fisk droppat av, det började med 3st små ancistrusar, forsatte därefter med mina mbunas, nu har även min två fina Lejohuvudciklider dukat under. Firrarna dör med ca: 1 veckas mellanrum. De är nu bara ett tiotal kvar och jag har INGEN aning om vad som kan vara fel. Det enda som jag kan tänka mig är en Zebra som är lite ilsken och jagar en del av firrarna då och då.

    Vad göra??? Skall jag köpan nya fiskar? ett mbuna kar bör ju vara lite överbefolkat.

    Tack för ideér från Er.



    Mvh
    Niclas
    Mvh
    Niclas
  • Anders76
    • July 2002
    • 197

    #2
    Har två möjliga förklaringar som jag lyckats lära mig av egen erfarenhet...
    Järnhaltigt grus/sten från naturen eller avsaknad av salttillsats. Saltet hävdar vissa att man inte behöver, men jag har fått problem utan det.
    MVH Anders

    Kommentar

    • Sebbe Salvini
      • December 2002
      • 299

      #3
      Vad menar du med "Mystisk fiskdöd i akvariet"?!?
      Min röd ciklid har inga krafter att simma,den sitter bara på botten hela tiden...vet du var det kan vara för sjukdom?!?
      <b>Mvh/ Nadia</b>

      [b]Älskar djur!!!
      Jag hoppas att ingen hatar dem.

      Kommentar

      • Sebbe Salvini
        • December 2002
        • 299

        #4
        Hade du sebra ciklider eller sebrafiskar?
        Jag har ett akvarium med bara ciklider som rangar sig ofta.
        och ett akvarium med guppy mm.sebra ciklider så går det inte så bra.
        de är inte fredliga och ska antinge vara med argsinta och bestämda fiskar,eller vara ensamma i ett akvarium.
        <b>Mvh/ Nadia</b>

        [b]Älskar djur!!!
        Jag hoppas att ingen hatar dem.

        Kommentar

        • Znuttan
          • October 2002
          • 44

          #5
          Prova att byta allt vatten och liksom "börja om". Våra fiskar började dö en efter en och då frågade vi på "vår" fiskaffär, men de visste inte varför det hände, så då "började vi om" och det blev bra i akvariet.
          hoppas det hjälper

          *Glad*
          Marsvins- och akvarieägare

          Kommentar

          • NM
            • October 2002
            • 175

            #6
            Hej, Det är mbunas. det är INTE guppys eller liknande firrar i burken. När det gäller omstart är jag tveksam till det, vattenvärdena är helt perfekta, tror att det bara blir mer problem med omstart! Men tack ändå för förslaget.



            Mvh
            Niclas
            Mvh
            Niclas

            Kommentar

            • NM
              • October 2002
              • 175

              #7
              Hej Anders, Hur mycket salt behöver jag i ett 200L kar?
              Skall det vara mätbar med en saltmeter och isåfall vilket värde?`.


              Mvh
              Niclas
              Mvh
              Niclas

              Kommentar

              • Anders76
                • July 2002
                • 197

                #8
                Till malawi tillsätter jag en näve på hundra liter vatten. Det blir lagom med en ny näve när jag byter 30%. Mao borde 1,5 tassar vara lagom till 200L (minus stenar & grus), samt en halv näve vid vattenbyte.
                God tur.
                MVH Anders

                Kommentar

                • Boerboel
                  • September 2002
                  • 473

                  #9
                  Jag har ett 222 med mbunas, och brukar byta ca 50% i veckan, och då tillsätta en matsked salt och en matsked bikarbonat. Alltså en matsked per 100 liter vatten. Men, vissa säger upp till 0,5 dl/100 l vatten...

                  Lycka till!




                  //Helena
                  //Helena

                  Kommentar

                  Arbetssätt...