Sjuk guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amazonaz
    • June 2005
    • 47

    Sjuk guppy

    Hej. En av mina guppys är sjuk. Den ser helt sönderriven ut, andas häftigt, har bleknat och fjällen har liksom "öppnat" sig på den. Jag vet inte vad det är för sjukdom. Jag är rädd att det sprider sig till de andra fiskarna som nu ser helt friska ut. Snälla hjälp!
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Låter som nån sorts bukvattensot. Det behöver inte nödvändigtvis spridas till de andra fiskarna men för fiskens bästa bör du håva upp den och avliva den för den kommer med all sannolikhet inte att överleva.
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Amazonaz
      • June 2005
      • 47

      #3
      Nyss åt fisken faktiskt lite. Jag skulle nog aldrig våga avliva den. Den får dö själv. Är du säker att det är bukvattensot? Fiskens fjäll har liksom "rest" sig. den ser fet ut.

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Om fjällen har rest sig är den illa däran. Jag hoppas för din skull attdet går vägen. Prova att göra en sökning på gamla trådar och ange sökordet bukvattensot så kan du läsa lite mer om det och jämföra... Tror det finns mer än 10 sidor med 15 trådar per sida....

        Lycka till!!
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Impalia
          • July 2005
          • 5

          #5
          En av mina guppyhanar hade denna sjudomen för ca en månad sedan. Han såg allmänt hänging ut, "svansen" var söndertrasslad och jag trodde han hade varit i slagsmål. Men han repade sig iaf och lever idag. =)

          Kommentar

          • Amazonaz
            • June 2005
            • 47

            #6
            Stackars fisken dog medans jag var på liseberg idag
            Senast redigerad av Amazonaz; 06 July 2005, 02:18.

            Kommentar

            • Fred fish
              • July 2004
              • 120

              #7
              Ursprungligen postat av Amazonaz
              Nyss åt fisken faktiskt lite. Jag skulle nog aldrig våga avliva den. Den får dö själv. Är du säker att det är bukvattensot? Fiskens fjäll har liksom "rest" sig. den ser fet ut.
              Jag förstår att det kan vara svårt att avliva en fisk, men att låta fisken dö av sig själv som den nu har gjort bidrar med mer lidande än nödvändigt. Tänk så här nästa gång Amazonaz: Fisken lider och kommer med all sannolikhet att dö, du kan då förkorta dess lidande och skicka henne till fiskhimlen lite snabbare bara.

              Det finns ett enkelt sätt att göra detta när det gäller små fiskar som guppy, och det är att klippa av huvudet med sax. Det går fort och är att föredra framför andra metoder som vissa använder (frysning, eller, brr. toaletten...).
              240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
              190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)

              Kommentar

              Arbetssätt...