Karantän hur länge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    Karantän hur länge

    Hallå

    Har tänkt att fylla mitt lilla 25 liters igen och ha den som karantän för några fjärilar jag tänkt köpa.Mina andra (alla utom en) dog för några månader sedan i någon mystisk sjukdom som jag aldrig lyckades hitta.Hur länge ska man låta dom nya gå i lill karet innan man kan stoppa ner dom i ordinarier 275:an.25 liter är ju inte mycket så jag gissar att det blir vattenbyte varannan dag och försiktigt med mat....
    Fredrik
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Nu vet jag inte hur många du tänkt stoppa ner i ett 25 liters...
    Men om det bara rör sej om några få tycker jag nog man kan mata normalt och byta vatten varje vecka om man inte ser att det börjar gå åt pepparn.
    Kolla hur de mår varje dag!
    Vad gäller karantänen här är det väl snarast motsatsen - att få de nya fiskarna att anpassa sej till de nya förhållandena i din ekosfär så att säga.
    En vecka kanske.
    Om du är mycket försiktig så kan du kanske ta en fisk från huvudakvariet till karantänen och se om den smittar ner nykomlingarna med något...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Det är nog både och.Även om man är noga och kollar på dom i butiken så kan man få med sig skit...Har råkat ut för både gäl och tarmparasiter som kommit med ny fisk..
      Fredrik

      Kommentar

      Arbetssätt...