Hjälp, är min kampfisk sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LaPerla
    • March 2005
    • 40

    Hjälp, är min kampfisk sjuk?

    Min pansarmal dog inatt... vet inte varför.. kan det ha varit värmen? var typ 29-30 grader i akvariet...
    Och nu ser min kampfisk lite blek och slö ut.. den har även en stor konstig rosa fläck vid ryggfenan... vad kan det vara??
    Har bild på zoonen. http://zoonen.com/perzoonen/galleri....430&gid=379001
  • sukito
    • April 2005
    • 383

    #2
    Ursprungligen postat av LaPerla
    Min pansarmal dog inatt... vet inte varför.. kan det ha varit värmen? var typ 29-30 grader i akvariet...
    Enligt artsbeskrivningerna vill metallpansarmal (som albinosen är en underart av) ha 24-27 grader. Så det kan nog vara lite varmt i ditt kar. Pansarmalar vill dessutom helst vara 6 stk tillsammans
    ~meta~

    min zoon

    Kommentar

    • LaPerla
      • March 2005
      • 40

      #3
      Jo... men hur ska man hålla nere temperaturen i akvariet?? man kan ju inte bya vatten hela tiden för det mår ju inte fiskarna bra av...

      Jag vet inte vad jag ska göra... nu har en till fisk dött, kardinaltetra som blev hängig och la sig på bottnen och dog nyss ...

      Kan det vara något annat med vattnet??

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Det är så många faktorer som kan spela in som t ex, hur ofta du byter vatten och hur mycket; slamsuger du? Vad har du för sand? Vilket ph? Har du doppvärmare? (slå av den i så fall, dra ur kontakten...) Hur stort är akvariet? Ju mindre desto svårare att få en bra vattenmiljö... Du får nog berätta lite mer. Vad gäller din kampfisk så verkar det som den fått nåt där ja... vad kan jag inte svara på... bakterieangrepp KANSKE??? Temperaturen verkar vara lite hög och det är inget drömläge. Tanken är ju inte att du skall sänka den med vattenbyten. Kan du inte berätta lite mer?
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • LaPerla
          • March 2005
          • 40

          #5
          Jag har ett 20L Moby Dick akvarium, doppvärmaren kan man nog inte ta ut men den är inte på, det är jag säker på. Jag byter ca 5 liter varje vecka och tillsätter några droppar aqutan (slamsuger alltid). Har väldigt finkornig vit sand, ph vet jag inte... Jag köpte en ny planta för nån dag sen... kan den ha fört med sig något?

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Hej igen!

            Jag kollade in på din zoon och nu är jag inte nån expert direkt. Vad jag undrar är om inte sanden kan ha en pH-höjande effekt och att det kan vara därför kardinaltetran dog? Har för mig att jag hört eller läst att ju vitare sanden är desto mer höjer den ph. Rätta mig gärna här alla zoopetare som vet bättre.

            Vad jag framför allt tror så är det att ditt akvarium är lite litet för att ha så många sorter i. Kardinaltetror trivs bäst i stim och kan känna sig lite vilse om de inte har sällskap med fler likadana som de själva, likasamma gäller för pansarmalarna, de trivs också i stim med minst sex individer. Förmodligen så räcker det om du har en kamphane och en eller max två honor i det lilla karet. Eventuellt kan guppy fungera oxå men karet är verkligen i underkant.

            Att slamsuga vid varje vattenbyte är onödigt, kanske bara göra det de gånger du tycker det samlats mycket skräp på botten. Om du skall ha så många fiskar i det bör du nog byta vatten lite oftare, kanske var fjärde dag eller så. Så skulle jag i alla fall gjort.

            När jag tittade på din kampfisk så ser inte prognosen så jättebra ut, nu vet jag i och för sig inte om han verkar pigg och alert eller om han gömmer sig och vill vara lite ostörd. Jag hade nåt liknande på en kampfisk en gång och den dog tyvärr. Stora rosaaktiga hudförändringar verkar inte vara så bra.

            Angående doppvärmaren, du måste väl kunna reglera själv vilken temperatur du vill ha? Har du tänt akvariet mer än 12 timmar per dag eller hur länge står lampan på? Den och pumpen har ju också en temperaturhöjande effekt. Kan du så försök att ha luckan öppen så att det kommer in lite luft från rummet i övrigt. Visserligen kommer det säkert dunsta bort lite vatten men omgivningen kanske har en temperatursänkande effekt?? (Ändra: Hmmm nu läste jag att du var säker på att den inte var på...) Någonting gör att du får så hög temperatur, vad tror du själv det kan vara?

            Hur många fiskar har du totalt i akvariet?
            Senast redigerad av Lenmar; 25 June 2005, 15:16.
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • LaPerla
              • March 2005
              • 40

              #7
              Angående sanden har jag ingen aning, har dock läst att den reflekterar ljus som kanske gör vattnet i sin tur varmare?? Men just nu har jag knappt på belysningen eftersom det redan är så varmt i akvariumet... kanske 3-4 timmar per dag bara - vågar inte ha på längre.

              Ja akvariet är nog för litet... hade 12 akvarieinvånare innan... nu efter att en amano försvunnit, pansarmal och kardinaltetra dött har jag 9 kvar... men kamfisken ser som sagt döende ut blir sämre och sämre... hänger på botten och börjar se lite rutten ut
              Ang. slamsugningen så är det faktiskt skitigt på bottnen varje vecka då min amano räkor skitar ner mycket och det syns på den ljusa sanden.
              Mår ganska dåligt just nu... inte så roligt när ens fiskar dör... Men tack för hjälpen i alla fall.

              Kommentar

              • LaPerla
                • March 2005
                • 40

                #8
                Stackaren kämpade hela dagen men den dog tyvärr ikväll... Någon som vet vad det var den dog av?

                Vad ska man annars göra med akvariet nu då? Finns det risk att resterande fiskar kan insjukna? ska man byta vatten eller låta det vara som det är?

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Jag skulle nog tippa att den dog pga följderna av att ha för mycket fisk på för liten yta, för länge, tyvärr. Från början tror jag att det varit nåt vattevärde som inte legat bra till i kombination med att fiskarna inte fått tillräckligt med yta att röra sig på. Någonting verkar i alla fall ha angripit fisken, bakterier eller att den påverkats av vattnet, är verkligen inte expert så jag skall inte uttala mig egentligen. Jag skulle inte medicinera utan bara låta tiden ha sin gång om jag var du. Jag har svårt att tro att det finns mediciner som gör mer nytta än skada i detta fallet. Inga fler fiskar och nogranna vattenbyten!

                  Har man ett så litet akvarium så är det jätteviktigt att inte överbefolka och jätteviktigt att hålla kollen på vattnet. Om saker går illa så händer det fort och det är jättesvårt att rätta till. Givetvis är det viktigt att man kollat upp så att arten kan fungera i den storleken på akvarium man skall lägga dem i.

                  Om jag var du nu så skulle jag absolut inte ersätta de döda fiskarna med nya utan försöka få resterande att överleva; fortsätt byta vatten en gång i veckan, byt minst en tredejedel. Skaffa gärna ett nitrittest och tag med lite vatten till zooaffären så de kan kolla ditt pH. Kan ju vara bra att veta till en annan gång menar jag (sen kan det vara skönt att snäppa mig på näsan och säga att "det var minsanne mig inget högt pH där inte!!" ).

                  Om jag låter lite kaxig i mina svar så är det verkligen inte meningen. Jag vet av erfarenhet hur illa det kan gå när man överbefolkar små akvarier.

                  Jättevarmt lycka till med resten av fiskarna!!
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...