Fenröta ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ninjaman
    • May 2005
    • 29

    Fenröta ?

    Min platy har blivit angripen av något eller någon. det fattas en liten bit av bakfenan och runt om är det vitt. Är det någon sjukdom eller har den blivit biten ?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Byt 30 % vatten, slamsug, botten, kolla vattenvärdena, tillsätt 1,5 g salt per liter vatten om du inte har fiskar som inte tål salt.
    Är det fenröta så hjälper saltet något mot bakterier, är det skada så hjälper det också något mot svamp.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Ohlsson
      • April 2005
      • 176

      #3
      Fiskar som inte tål salt är tex pansarmalar. Ta i så fall hellre ut firren och särbehandla den. Oftast är fenröta ett fenomen som dyker upp om fisken tex är stressad av en annan fisk eller dåliga vattenförhållanden (där av vattenbyte), vilket leder till ett försämrat immunsystem och smittan bryter ut. Orsaken till fenröta finns alltid i akvariet men en fisk med normalt immunsystem håller problemet på avstånd, kolla vad anledningen är till att din fisk mår dåligt och fixa det...
      "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

      Besök gärna min zoon...

      Kommentar

      • platy5
        • May 2005
        • 1087

        #4
        Gör som dom säger byt vatten och salt. Jag har pansarmal och det har aldrig hänt något ja brukar lägga i salt vid vatten byte och ibland annars.
        __________________________________________
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

        Kommentar

        • Ohlsson
          • April 2005
          • 176

          #5
          Jag har oxå pansarmalar och de' gick icke med salt, dvs jag hade bortfall (dock ej den som var sjuk)...
          "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

          Besök gärna min zoon...

          Kommentar

          • platy5
            • May 2005
            • 1087

            #6
            Vad hände med dom `?
            __________________________________________
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

            Kommentar

            • Lissie
              • June 2005
              • 123

              #7
              Med salt menar ni då tex ektozon el liknande?
              Isåfall kanske det kan vara förklaringen till att en del av våra pansarmalar "trillat av pinnen"?!
              Våra albino pansarmalar verkar tåliga samt en annan sort. Men vi köpte fläckiga och nån typ panda pansarmal. Och de har dött en efter en under några månader. Vi trodde att det kanske var "dålig kvalitet" på just de malarna från den affären eller så. Men kan det kanske bero på saltet då?
              Men som sagt vi har haft i ektozon hela tiden och de albino verkar trivas ändå. De kanske är olika känsliga..

              Kommentar

              • Lissie
                • June 2005
                • 123

                #8
                Sen undrar jag en sak till- är det vanligt att det är på sommaren som man ofta får klydd med akvariet? Eller rättare sagt vanligare än på vintern? För vi har oxå haft mycket nu med vita prick som fortsätter bryta ut trots medicinering, eller om det kan vara svamp inblandat. Suck vet inte riktigt.
                Men eftersom vi bara haft vårt akvarie sen i vintras undrar jag av er som haft akvarie länge om det är lättare att få "skit" på sommaren som är svårt att bli av med. Tänkte med tanke på att det är varmt och så så allt frodas.
                Vårt verkar i alla fall trögt att bli av med....

                Kommentar

                • Ohlsson
                  • April 2005
                  • 176

                  #9
                  Ursprungligen postat av platy5
                  Vad hände med dom `?
                  Utan synbar anledning låg de döda i akvariet, de som var mest drabbade var mina habrosus, har även leucomelas, adolfoi, och aneus i karet och de dog åtminstånde inte. Min leucomelas vart lite lustig under saltets närvaro men repade sig sen igen och har blivit glad av att få ny polare (den som den polade med tidigare var den som var sjuk och som jag fick avliva (en julii)). Saltet blev inte långvarigt i karet när jag började märka att firrarna dog för mig.

                  Habrosusarna är ju mindre än mina andra och kanske därför de "reagerade" tidigare på saltet. (?) Men jag har läst mig till att pansisarna är mer eller mindre känsliga för salt, så kanske albino bla är mer tåliga... Har i alla fall lärt mig att icke ha salt i karet, då flyttar jag hellre den drabbade fisken till ett eget kar och behandla den där än utsätter hela karet för behandligen.
                  "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

                  Besök gärna min zoon...

                  Kommentar

                  • urbanandersson
                    • January 2003
                    • 965

                    #10
                    Hej!

                    "tillsätt 1,5 g salt per liter vatten om du inte har fiskar som inte tål salt"

                    Oj vilka mängder. det blir ju 225g till ett 150 liters. stämmer verkligen doseringen? Hur länge ska dom gå i detta saltvatten?

                    Och ni som kör med en skvätt salt alltid som förebyggande,
                    hur mycket har ni i?

                    Urban

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Det blir 1,5 hekto på 100 liter vatten, fiskkroppen innehåller mer salt än så.
                      Salthalt under 0,1 % anses av många verkningslös.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...