praktbotior som dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danturion
    • October 2004
    • 329

    praktbotior som dör

    Hej har problem med mina praktbotior som uppträder konstigt. De slutar simma och ligger på botten och en del har dött.Akvariet i god kondition för övrigt. vad är det för fel??
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Skulle vara lättare om du kunde berätta mer om karet. Hur stort är det, hur stora är botiorna, hur länge har du haft dom, hur länge har karet varit igång, hur mycket filter/pumpliter har du och hur ofta och stora vattenbyten gör du?
    Och en sak till, har du medicinerat mot något nyligen?
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • danturion
      • October 2004
      • 329

      #3
      hej.karet är på 100 liter och har haft dem i ca ett halvt år. De är nu två stycken.Stundtals står de på botten och rör sig ej för att i nästa sekund kasta sig genom akvariet i bågar stannar och rusar igen gång på gång. Ser väldigt plågsamt ut för dem och gälarna jobbar som dom är väldigt stressade. Har koldioxidgödning men det har jag haft länge. Mycket växter som det bubblar kopiösa mängder syre om så det är inga brister vad gäller syre i alla fall.Alla andra fiskar ser ut att må bra. Har guppys siamesiska algätare och mosaikguramis och en mal

      Kommentar

      • danturion
        • October 2004
        • 329

        #4
        Jag gör ett vattenbyte i veckan och då byter jag ca 25 liter. Ingen medicinering

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Akvariet är för litet för praktbotior, men dom är väl väldigt små än så länge. Har du koll på nitrat och nitrit? pH brukar väl åka upp och ner rätt mycket om man kör med koldioxid, men jag vet inte om just praktbotior är extra känsliga för det. Om du inte har för mycket nitat eller någon nitrit, vad skulle hända om du stänger av koldioxidgödningen några dagar? Bara för att testa om det inverkar liksom.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Morellen
            • November 2003
            • 4349

            #6
            praktbotior är rätt känsliga för syrebrist och jag tror att de är känsliga för ph-svägningar med... Hela mitt botiastim dog efter flytten och jag tror att ph-svägningar kan ha spelat in.
            Sprids växternas syrebubblor i karet eller bubblar de bara rätt ut? Vilken cirkulation har du i karet? Har du testat nitrat/nitrit? Ser gälarna friska ut eller irriterade?
            har du kollat att det inte är vita prick på g?
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

            "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
            (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

            Kommentar

            • walle77
              • March 2005
              • 121

              #7
              Jag hade en gamal botia innan och den sov på sidan. Jag tror inte att den mår dåligt.

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Jodå, botior brukar ofta ligga och "sova" på sidan. Är dom flera kan dom ligga staplade på hög på sidan också .
                Men danturions botior dör. Så det är inte den vanliga viloställningen eller beteendet.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • travan
                  • June 2005
                  • 121

                  #9
                  jag har ett akvarium på 43 l och har praktbotia och det funkar alldeles utmärkt...men de kan lätt få vita prick-sjukan....och de kan dö av det om det går för långt...så kolla om du hittar några vita prickar på dem...

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    ha en fisk som kan bli upp till 30cm i ett 43L kar är...trångt.

                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • travan
                      • June 2005
                      • 121

                      #11
                      men de sa i djuraffären att det tar lång tid innan den blir så stor och på den tiden hinner jag köpa ett större akvarium....ska snart köta ett större...siktar på ett 100 l akvarium..

                      Kommentar

                      Arbetssätt...