Flämtande trevawasar!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jampan
    • June 2005
    • 55

    Flämtande trevawasar!!

    Har ett kar på 310 L och installerade mina malawi i lördags. Igår började trevawasarna stå vid ytan, det är sisådär 30 yngel av varierande storlek och 3 stora. De andra fiskarna; en socolofi, en sebra och en ...hmmm och 2 paletter, verkar OK men alla trevisar står vid ytan. De har ihopslagna fenor och alla yngelhannar är lite randiga. Jag ser ju att de inte mår bra men vad är fel?? pH:t ligger runt 6-7 men jag vet inte vad de andra värdena är. Tempen är sådär 27 grader. Jag har nog matat lite mkt men bakteriekulturen borde vara intakt, jag flyttade pumpen (Eheim ytterfilter) som den var utan rengöring. De verkade må lite bättre efter ett 30% vattenbyte men bara några av dem. Vad ska jag göra, jag vill inte bli av med alla mina små!!!!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Just trewavasae är extremt nitritkänsliga så det handlar antingen om detta eller om syrebrist.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • jampan
      • June 2005
      • 55

      #3
      Dad ska jag göra?

      Vad ska jag göra då? Hällde i lite nitrivec imorse men det har inte hjälpt!! Ska jag byta mer vatten?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av jampan
        Vad ska jag göra då? Hällde i lite nitrivec imorse men det har inte hjälpt!! Ska jag byta mer vatten?
        Har du tagit reda på om det är nitrit eller inte?
        Om det är nitrit så står det i Zoopetavdelningen Akvarievatten vad man bör göra.
        Om det är syresbrist så skall man byta vatten, sänka tempen något och öka ytvattencirkulationen.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • jampan
          • June 2005
          • 55

          #5
          Det var inte...

          nitrit, mätte just, värdet var under 0,3. Måste vara syrebrist då. Vattnet verkar vara typ 27-28 grader, får väl sänka till 26 och installera en pump till. Tack för hjälpen!!

          Kommentar

          • HazelCR

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Just trewavasae är extremt nitritkänsliga så det handlar antingen om detta eller om syrebrist.
            Lite från trådämnet men iaf finns det fler malawisar som är extremt nitritkänsliga?
            Jag viste inte att det var så med trewavasae.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av HazelCR
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Just trewavasae är extremt nitritkänsliga så det handlar antingen om detta eller om syrebrist.
              Lite från trådämnet men iaf finns det fler malawisar som är extremt nitritkänsliga?
              Jag viste inte att det var så med trewavasae.
              I princip så gäller det för de arter som lever på grunt turbulent vatten som är mycket syrerikt - men just trewavasae är väl den absolut vanligaste.

              Håller tyvärr på att flytta hem kontoret så alla mina böcker är nerpackade i lådor - annars kunde jag ha kollat i BTN -malawiboken vilka det gäller (dvs vilka som lever på grunt turbulent vatten) - nu får du leta själv .
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • HazelCR

                #8
                Jodå, jag kan söka information själv. Jag har tyvärr inte så många böcker själv, några äldre och mycket få nya. Men jag har för mig att just trewavasae finns lite varstans i malawisjön och därmed trodde jag att den inte ställde speciellt höga krav på vattenvärden.
                Hursomhelst så ynglar mina trewavasae av sig med jämna mellanrum, så mitt akvarievatten passar dem iaf än så länge, trots att jag är en low-techare. ( Just nu två tuggande honor av fyra.)

                Kommentar

                Arbetssätt...