Mediciner för bukvattensot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Mediciner för bukvattensot

    Jag har haft bukvattensot i mitt lilla 40 l kar och flera fiskar har dött, men nu verkar det vara över.
    Men jag är ändo osäker, förnär jag hade sjukdomen hade jag först en fisk som blev sjuk och då satte jag den i karantän och behandlade både den och 40 l karet med sreas baktopur direct. Ingen mer fisk blev sjuk, men 1½ vecka senare var det dags igen. en dväggurami hona blev sjuk, och dog och någon dag senare dog även hanen.
    Nu är jag rädd att sjukdomen ska kunna bryta ut igen och jag matar fiskarna jag har kvar (4 fembandsbarber och 4 sebrafiskar) med seras backtopur tabs och gör vattenbyten enligt anvisningarna på förpackningen.
    Räcker det att jag gör detta under en vecka, eller ska jag också behandla karet med bactopur direct? Kan man behandla med det samtidigt som jag matar med tabletterna?
    Finns det något annat jag kan göra?
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    DU SKALL INTE ha SERA BATOPUR DIRECT i akvariet det slår ut alla nyttobakterier och då dör fisken ändå
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • Lubbe
      • February 2004
      • 677

      #3
      Ursprungligen postat av peterhaack
      DU SKALL INTE ha SERA BATOPUR DIRECT i akvariet det slår ut alla nyttobakterier och då dör fisken ändå
      Okej.. men vad har man annars för medicin? :S
      Jag har bara hållt på med akvarier och fiskar i ca 1½ år, och jag har aldrig haft sjukdom förut, så ge mig gärna alla tips ni har!
      310 l - Sydamerika
      200 l - Asien
      104 l - Asien
      70 l - Sydamerika

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Mitt råd: avliva de fiskar du har kvar - det är hårt, men de är varken många eller dyra, töm & rengör hela akvariet noggrant, se till att allt får torka ordentligt. Inred & köp ny fisk (som du aldrig matar med röda mygglarver!).

        Grejen med buksot är att det inte är en sjukdom, det är ett symptom, som 'utslag'. Exakt vad som orsakat buksoten är omöjligt att avgöra, allt man kan säga är att nåt gjort så dina fiskar fått en inflammation/bakterieinfektion i bukhålan. När en fisk väl utvecklat buksot är den i stort sett dödsdömd, oavsett medicinering, eftersom buksot helt enkelt är att tarmarna ruttnat och faller sönder till en varig massa. Innan symptomen syns... ja då vet man ofta inte ens att fisken är sjuk.

        Du kan iofs satsa på att dina kvarvarande fiskar är sjuka, men det är lite trist om de är smittbärare av t.ex. fisktuberkulos, och ny fisk du köper in successivt smittas - och får buksot.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Lubbe
          • February 2004
          • 677

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Mitt råd: avliva de fiskar du har kvar - det är hårt, men de är varken många eller dyra, töm & rengör hela akvariet noggrant, se till att allt får torka ordentligt. Inred & köp ny fisk (som du aldrig matar med röda mygglarver!).

          Grejen med buksot är att det inte är en sjukdom, det är ett symptom, som 'utslag'. Exakt vad som orsakat buksoten är omöjligt att avgöra, allt man kan säga är att nåt gjort så dina fiskar fått en inflammation/bakterieinfektion i bukhålan. När en fisk väl utvecklat buksot är den i stort sett dödsdömd, oavsett medicinering, eftersom buksot helt enkelt är att tarmarna ruttnat och faller sönder till en varig massa. Innan symptomen syns... ja då vet man ofta inte ens att fisken är sjuk.

          Du kan iofs satsa på att dina kvarvarande fiskar är sjuka, men det är lite trist om de är smittbärare av t.ex. fisktuberkulos, och ny fisk du köper in successivt smittas - och får buksot.
          Men det är ingen av mina fiskar som är kvar som visat det minsta symptom? De två guramirna som dog blev slöa och så innan de började "svälla" och, tro det eller ej, men den första fisken som blev sjuk hann jag faktiskt rädda innan sjukdomen kommit för långt.
          Fiskarna jag har kvar har dessutom levt i en hink ett par veckor, då karet börjat läcka. Jag fick låna karet av en vän till min mamma, då karet jag hade innan sprack, och tydligen hade silikonet hunnit torka innan jag tog över det.
          Jag fick då tömma karet och fiskarna hamnade i en hink medan jag limmade om det.
          Jag har ju då gjort rent karet, gruset, roten, stenen och växterna innan jag stoppat tillbaka det i karet, och vattnet var ju behandlat med sera bactopur direct, så det borde ju också vara "rent" (10 l av vattnet som nu finns i karet är vatten som jag sparat, 10-15 l är från mitt andra, 310 l, kar och ca 10 l är "nytt" vatten)
          Behöver jag verkligen avliva fiskarna och göra rent allt igen, eller går det bra ändå?
          310 l - Sydamerika
          200 l - Asien
          104 l - Asien
          70 l - Sydamerika

          Kommentar

          • Lubbe
            • February 2004
            • 677

            #6
            Har en till fundering, gällande bakto tabs. Det står på förpackningen att man inte får mata med annan mat under behandlingen. Fungerar inte behandlingen om man matar med annat eller är det inte bra för fiskarna?
            Jag har nämligen kört klar behandlingen nu, kan jag då börja mata med vanlig mat på än gång?
            310 l - Sydamerika
            200 l - Asien
            104 l - Asien
            70 l - Sydamerika

            Kommentar

            Arbetssätt...