Vita prick--- hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lissie
    • June 2005
    • 123

    Vita prick--- hjälp!

    Behöver lite hjälp!
    Upptäckte några vita fläckar på en av våra svärdbärare förra veckan. De satt då på kanten på bakstjärtfenan. Hällde då i Bactopur eftersom jag bara hade det hemma. I akvarieaffären dagen efter sa de att det nog var vita prick och att jag då egentligen skulle ha i Costapur.
    Men att det kunde vara så att hon blivit naffsad och att det då gått svamp i istället... alltså Bactopur. Så jag skulle avvakta nån dag. Men två dagar senare tyckte vi att det kommit nån prick till i mitten på stjärtfenan och de andra prickarna hade inte blivit bättre.
    Gjorde då vattenbyte och hällde i Costapur. Tredje dagen igår hällde vi oxå i.
    Nu undrar jag hur snabbt man märker förbättring och hur man vet om det räcker med dessa två medicineringarna? På förpackningen står att man i särskilda fall kan behandla även dag 5 och dag 7.
    Fisken är lite piggare och fläckarna på kanten är bättre, och även de i mitten är bättre men inte helt borta.
    Inga andra fiskar verkar drabbade vad vi kan se.
    En ljusgrön svärdbärarhona verkar dock lite dämpad. Håller sig mycket på botten eller vid ytan men det syns inga prickar på henne (i o för sig svårt att se eftersom hon är så ljus). Öppnar munnen mycket. Men hon äter när de får mat.
    Har kollat nitritet och det är bra.

    Kan de bli påverkade av medicinen?
    Hur länge ska jag vänta på att prickarna ska ha försvunnit? Mer medicin?
    Hur länge ska man vänta med vattenbytet efter sista medicineringen?
  • martal
    • May 2004
    • 618

    #2
    Hej:-)
    Kan möjligen vara vita prick(ichthyopththirius multifillis).
    Oftast kommer den av en ny fisk.
    Sprider sig blixtsnabbt i akvariet.
    Finns ofta latent i akvariet.Smittade fiskar utan symptom.
    Upprepa behandlingen dag 5 och dag 7.
    MVH Marta
    Det här behöver du veta
    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      Byte du en del avttnet innan medicinering det är ett viktigt steg att göra detta det driver bort en del av medecinen för att du skall kunna tillsätta lite mer..
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • Lissie
        • June 2005
        • 123

        #4
        Just nu verkar svärdbäraren med prickar vara bättre, kan knappt se prickarna längre.
        Hon verkar piggare oxå.
        Men nu är den andra sämre tycker jag. Hon är helt "ihop sjunken", ser lite böjd ut. Det är svårt att förklara.När hon simmar omkring, tex när de får mat är fenorna raka men hon ser fortfarande lite böjd ut. Men när hon drar sig undan stryker ryggfenan längs ryggen och hon ser sjuk ut.
        Kan detta beteendet vara från vita prick sjukan? Hon har som sagt inga prickar. Den andra som senare fick prickar höll sig oxå undan innan hon fick prickar, liksom gömde sig. Men den såg inte alls ut så här...

        Inga andra fiskar verkar påverkade.
        Jag gjorde vattenbyte innan medicineringen.
        Ska jag medicinera 2 ggr till nu då? dag 5 och 7?
        vattenbyte först eller inte förrän efteråt?
        hur långt efter isåfall?

        Kommentar

        • Lissie
          • June 2005
          • 123

          #5
          Jag har tagit kort på henne om någon vill se för att förstå lite bättre...

          Kommentar

          • Redbullen
            • April 2005
            • 1129

            #6
            När jag fick pricken fick jag oder om att köra dubbel dos första dagen, och från dag två tills det att jag inte ser några prickar mer köra normal dos.

            Det tog två dagar sen var det borta, det var dock inte långt gånget, så der gjorde väl hela den bättre processen snabbare.

            Vita pricken kommer kvickt och försvinner lika snabbt om man är snabb med medicineringen.


            //Peter

            Kommentar

            • Lissie
              • June 2005
              • 123

              #7
              Oj dubbeldos det lät mycket
              Men det var ju bra att det funkade.
              Men det jag nu undrar är ju om det kan vara vita pricken som påverkar min andra hona, trots att hon inte har prickar... eller om det är ngt annat.
              Suck.

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                vatten byte innan medecin tillsätts så om det är 1 3 5 7 dagen på så sätt ser man till att de får bättre vatten och medecinen verkar bättre..
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • Lissie
                  • June 2005
                  • 123

                  #9
                  tack
                  då förstod jag
                  uppfattade det i affären som att jag skulle göra vattenbytet vid första doseringen... men inte dag 3 tex.
                  då ska de få en omgång ikväll.... både nytt vatten och medicin.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...