Hjälp mina scalarer dör en efter en!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Hjälp mina scalarer dör en efter en!?

    Jag gör alltid vattenbyte ca 25% varje vecka och ph är 7,2 och ingen nitrit eller nitrat enligt mina tester som jag gjort. Har matat med fryst räkmix (köpt) och torrfoder för sällskapsfiskar. Köpte scalarer för ca 3 veckor sedan och igår dog en stor scalare för mig som då hade ätit dåligt i några dagar och hade uppsvälld mage.Idag var den andra så dålig att jag fick lov att avliva den. Den hade blodsprängda ögon,svullen buk men åt bra. Vid analöppningen var det precis som "korta trådar" som hängde ut en liten bit precis som om den var förstoppad. Har läst lite i böcker hemma och det verkar vara bukvattensot men jag är inte säker. Har en kraftig eheim pump och det är bra vattenkvalitet.
    Kan ju ha varit så att en fisk var sjuk vid köpet och sedan smittat de andra. Hur ska jag göra nu och vad tror ni att det är?
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    hej om du vill kan jag skicka en länk med serasrådgivare i sjukdommar den är visserligen i svart och vitt men texten säger det mesta. maila mig isf...
    Filerna är stora så du gör bäst i att ha bredband de är pdf-filer
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • Lissie
      • June 2005
      • 123

      #3
      Hej
      Vet inte om det kan vara samma sak, men häromdagen så var vår blåa plattyhanne helt uppsvälld. Såg ut som en ballong som höll på att sprängas när som helst. Han var rätt slö också men åt när de fick mat.
      Jag kollade efter olika sjukdomar och precis som du var det enda jag hittade som passade in bukvattensot.
      Men igår var han som vanligt igen. Jag var i akvarieaffären och de trodde- som även slagit mig- att han säkert varit förstoppad. Äter de för mycket på en gång så sväller det ju i magen och då blir det som det blir.
      Så nu blir det mindre mat (även om jag inte matar mycket) och fler gånger.

      Har några gånger hittat neontetror döda, eller halvt döda, där buken varit rejält svullen. Men inte direkt vetat hur de "ska" se ut när de dör (inte haft akvarie så länge). Kanske har de också ätit för mycket på en gång...

      Detta kanske är förklaringen till dina också....

      Lissie

      Kommentar

      • cikliden2
        • January 2005
        • 434

        #4
        Jag tror inte att det är förstoppning

        eftersom även ögonen var blodsprängda hos båda och det som var vid analöppningen. Om det skulle vara förstoppning tror jag att de skulle ha piggnat till eftersom jag inte gav mat en dag för att se då den första dog. Jag matar också sparsamt. Men man vet ju aldrig ändå...OM det är det problemet så är det ju lätt fixatJag får se hur mina andra två mår nu framöver men än så länge så verkar de pigga förutom att de hackar på varandra.

        Kommentar

        • Paniktandborste
          • March 2005
          • 330

          #5
          det behöver ju inte vara att man matar för mycket det kan ju även vara att just den individen tar all maten och då är det ju ett problem i sig och det låter ju konstigt om det skulle gå bättre genom att man matar mindre
          Aka Pixel eller Bildpunkt

          Kommentar

          • travan
            • June 2005
            • 121

            #6
            Mina dog efter bara några dagar men det var för vattnet här är så dåligt för endel fiskar så det var därför dom dog..

            Kommentar

            Arbetssätt...