Akut!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Akut!

    Hej
    Min barb verkar ha satt ngt i halsen. Han står o ventilerar, det verkar vara något som besvärar honom i halsen.

    Finns det NÅGOT jag kan göra för honom?
    Svea

    Mina bilder
    Min zoon
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Snälla - någon innan han kvävs! Kan jag hjälpa honom på något vis?
    Svea

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Tack för hjälpen alla!

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Hej Svea

        Jag såg inte ditt inlägg och ibland händer det att man missar.
        Hur e det med barben?
        vid sånna tillfällen då de ventilerar vid ytan kan det vara andra saker än mat eller liknande fastnat.
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • angelica2220
          • October 2004
          • 110

          #5
          Min lilla slöjstjärt proppade in alldeles för mycket mat en gång, fick göra en liten "heimlich manöver" på honom. När jag tog upp honom så spottade han ut biten som hade fastnat i munnen på honom. Nu handmatar jag mina slöjstjärtar och guldfiskar så jag vet att de inte kan få i sig för mycket mat och att alla får sin del. Hoppas att det ordnar sig med din!
          /Angelica
          "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #6
            Tack för att ni svarade ändå.
            Barben dog.

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Ett tips till nästa gång Svea, är att vara lite mera precis i rubriken till din fråga. Om man har bråttom när man går igenom nya tåtar på Zoopet så kan man lätt missa en så pass kort rubrik som inte säger så mycket... Tråkigt med Barben!
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • svea
                • February 2005
                • 2476

                #8
                Tant Nancy
                Det ligger något i det du säger. Ska tänka på det nästa gång.
                Men... varför svarar några när det är försent? Det stod ju AKUT. Och hur förklarar man att så många tittat och inte kunnat ge ett tips?
                Är det svårt när en fisk fått ngt i halsen o andas tungt, finns inget att göra kanske?
                Jag anklagar ingen men det blev som sagt akut och ingen tid för formuleringar.
                Svea

                Mina bilder
                Min zoon

                Kommentar

                • Hasse H
                  • August 2004
                  • 2111

                  #9
                  Zoopet har ju ingen "jourhavande fiskveterinär" som står standby för att undsätta våra vattenlevande husdjur närsomhelst dygnet runt. Vill man ha snabba svar från de som kan leverera ordentliga svar så är det säkraste tipset att precisera vad man vill i rubriken och sedan hoppas på svar. I detta fallet kanske "Nåt har fastnat i halsen, hjälp!". Man får ju ta sig den tiden.

                  Tråkigt att fisken dog, men det är inte enkelt att hjälpa till i sådana fall. Små fiskar går det sällan hjälpa, större fiskar kan man ibland hjälpa med en pincett om det inte sitter för djupt. Är det mat som fastnat brukar det lossna av sig själv så länge det är vattenlösligt.
                  mvh Hasse
                  Det man inte vet, har man ingen aning om.

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    De som svarade kanske inte kollar Zoopet lika ofta som somliga, sedan var det ett lite annorlunda problem...
                    Hur många fiskar har du i akvariet och har någon annan visat samma symtom? Det låter lite som förgiftning nämligen, om det bara drabbat en så skulle det kunna vara så att den var lite klen från början och tål lite mindre än de andra... om det nu är så att du haft någon liten förgiftning i karet.
                    Om en fisk satt något i halsen så kan man nog inte göra annat än att försöka att försiktigt trycka lite på fisken och se om det kommer upp... ser man det som sitter fast kanske det går att plocka upp det på något sätt... Hur det nu är så är det nog rätt ovanligt att en så liten fisk sätter något i halsen, större fiskar däremot brukar kunna trycka i sig småstenar och sådant...
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • svea
                      • February 2005
                      • 2476

                      #11
                      Till Hasse
                      Naturligtvis tror jag inte att det finns nån jourhavande fiskveterinär på Forumet. Det är mej fjärran att tro att nån sitter där och väntar på mina frågor, men det finns många kunniga som brukar hjälpa till. Forumet är väl till för bl a detta?
                      Bra att veta att mat som fastnat brukar komma ut av sej själv.
                      Jag ska bättra mej betr rubrikens innehåll.

                      Till Tant Nancy
                      Det var en Praktbarb, de är ju inte så väldigt små. Det var min äldsta fisk. Han var inte svag eller dålig som jag kunde se. Han var pigg som vanligt tills han plötsligt fick svårt att andas. Jag utgick från att det var ngt som satt fast i ”halsen”.
                      Betr andra fiskar i akvariet, så syns inget på dem. Jag testade (JBL-tester) vattnet häromdan och allt var helt ok.
                      Svea

                      Mina bilder
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Nej, en praktbarb är inte liten, men med tanke på att de tåtar jag sett tidigare i ämnet handlat om guldfiskar och stora ciklider typ påfåglar så, är de förhållandevis små....
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        Arbetssätt...