Ögonen trillar ut???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tvistur
    • June 2005
    • 8

    Ögonen trillar ut???

    Vad händer mä min fisk?

    Dom svarta fläckarna börja försvinna, men nu tycker jag att det ser ut som att hans ögon håller på att ramla ut. det såg även ut som att han spydde eller något förut... Kom ut små vita smulor ur hans mun...
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    vad är det för fisk?
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • tvistur
      • June 2005
      • 8

      #3
      Det är en slöjstjärt... hans kompis dog häromdagen... dom hade svarta fläckar ovanför ögonen. De börjar försvinna på den ja har nu men nu ser ögonen konstiga ut. Och hans ryggfena ligger ner platt på ryggen....

      Kommentar

      • tvistur
        • June 2005
        • 8

        #4
        Hjälp!!? Vad är det för fel på min fisk?
        Snälla svar!!!

        Kommentar

        • heljis

          • June 2003
          • 1150

          #5
          Hur stort akvarium har du? Slöjstjärtar ska ha minst 250l har jag för mig.
          Hur ser vattenvärdena ut? Nitrit, nitrat, pH är väl de viktigaste..
          Vad har du för filter? Slöjstjärtar skitar ner en hel del, så ett sort filter är viktigt..
          Hur är temperaturen i karet? Mellan 10 och 20 grader är lagom har jag för mig.

          När vi vet lite mer om förutsättningarna är det lättare att svara på dina frågor!
          Martin Heljedal

          They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

          Kommentar

          • heljis

            • June 2003
            • 1150

            #6
            Om du kollar på slöjstjärten här på zoopet finns det en väldigt fin länklista om man scrollar ner lite:
            Martin Heljedal

            They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

            Kommentar

            • tvistur
              • June 2005
              • 8

              #7
              Öh,, jag har en rund skål, vet inte riktit hur mycket det rymmer men inte så mycket skulle jag tro. Är första gången jag har fiskar å i affären jag köpte sa dom att den räckte till 4 fiskar. Pump har jag ingen, de sa att man inte behövde det. Byter lite vatten varje dag å byter hälften en gång i veckan som han sa till mig. Vet inte vad det är för värden på vattnet. Han skickade med mej en liten påse med en vätska som jag skulle ha i först som skulle ge rätt pH. Det hade jag i som han sa när jag kom hem alla grejer och inget mer sedan...
              Har han ljugit för mej? (Vill inte va en djurplågare! )

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                rund skål är tyvärr inte bra av flera orsaker.
                en del fiskar blir förvirrade då den runda formen "ger en förvriden spegelbild" av dom själva och oftast är dom för små.

                pump menar du vatten eller luftpump ?

                bra att du byter lite vatten varje dag.

                hur många fiskar har du tvistur och vilken art ?
                storlek på fiskarna ?

                yngel behöver ju mindre utrymme än vuxen.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • tvistur
                  • June 2005
                  • 8

                  #9
                  Vet inte vad ja menar med pump, men nån sån där grej... är inte så bra på det här med fiskar.
                  Har haft 2 slöjstjärtar men tyvärr lever bara en nu... Den är väl normalstor... ca 5 cm + fenor
                  Nu reser den aldrig upp ryggfenan heller, den ligger på ryggen. De ser inte ut att må bra helt enkelt! Och jag är verkligen en djurvän... det känns jättehemst för mej! Finns det någon slags fisk som trivs i skålar?

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    det enda ja skulle rekommendera till skål är några snygga växter och ett par körsbärsräkor.

                    dom bryr sej inte om formen och kräver inte mycke vatten.
                    läst att man kan ha 1 körsbärsräka er 1L vatten.

                    kanske kan kolla på blocket efter ett akvarium ?
                    där kan du få tag på ett akvarium billigt.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • heljis

                      • June 2003
                      • 1150

                      #11
                      Ursprungligen postat av tvistur
                      Har han ljugit för mej? (Vill inte va en djurplågare! )
                      Tyvärr är det så att många affärsinnehavare bara vill sälja.. de struntar i om djuren mår bra.. Dör djuren kanske de får sälja fler också.
                      Jag skulle nog definitivt vilja säga att det är djurplågeri att ha en slöjstjärt i en skål. Om jag var i dina kläder skulle jag antingen köpa ett störra akvarium (mycket större ) eller lämna tillbaka fisken. Det brukar de gå med på.

                      Raven har också väldigt bra tips på vad man kan använda en skål till..

                      Om du inte vill ha ett så stort akvarium som slöjstjärtar behöver kan du ju lämna tillbaka fisken och investera i ett lite större, kanske mellan 60 och 150 liter.. Tänk på att ju större desto lättare att sköta. Sen är ju en bra idé att läsa på lite, i böcker eller här på sidan.. Och fråga här på forumet, precis som du gjort!

                      Sen måste jag säga att jag tycker du har en väldigt bra attityd mot detta, vissa säger något i stil med "äh jag kan visst ha slöjstjärtar i en skål, dör de köper jag bara nya!".

                      Lycka till med din nyfunna hobby
                      Martin Heljedal

                      They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                      Kommentar

                      • tvistur
                        • June 2005
                        • 8

                        #12
                        Tack för att ni svarat!
                        Ska inte plåga fler fiskar!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...