Kardinaltetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikey_41
    • March 2005
    • 222

    Kardinaltetror

    Har nu köpt ett gäng (25st) kardinaltetror igår 3/6 , men dagen efter så fick 10st av dom nån slags puckel på ryggen och dog typ som en halv måne , så nu undrar jag om nån vet vad de kan vara , är rädd för att resten ska dö också , men jag har ordinerat med baktriopur eller nått liknande , dom på akvarie affären sa att de var baktriellt , kan de ha att göra med att vårat akvarium är nytt och inte fått de rätta bakteriefloran än .
  • mikey_41
    • March 2005
    • 222

    #2
    rätt

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Kardinaltetror kan vara kännsliga ibland på vattenkvalliten. Men det låter lite skumt tycker jag... Själv råkat ut för rödmunstetror som fick som en blåsa från pannan till ryggfenan (syndes väl genom fisken). De blev lite buktade och något blekare, men jag fick aldrig något svar vad det kunde vara. Inte ens på kunniga zoobutiker viste de vad det kunde vara.
      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • mikey_41
        • March 2005
        • 222

        #4
        fick svar av akvarieaffären nu och han sa att bl.a höja temperaturen från 26 grader till 28 grader och sätt till baktriopur , vattenbyte c.a var tredje dag c.a 50 L för ett 540 L

        Kommentar

        • mikey_41
          • March 2005
          • 222

          #5
          förresten , kan de ha varit nått med transporten eller ?

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Om de inte fick åka bergodalbana och blev klämda på något sätt så ska det inte ha vart någon fara. Lät du påsen ligga i 30min med jämna vattenutjämningar ska det inte heller ha blivit något problem. Har du fler fiskar än dem? Hur länge stod akvariet efter start? Det ska fungera att ha fisk i nystartat akvarium typ dagen efter om man har använt typ Aquasafe och biobakt. Har själv gjort så utan problem.
            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • mikey_41
              • March 2005
              • 222

              #7
              Dom fick nån sorts typ puckel på ryggen sen så dog dom bara c.a 13st tyvärr , kan de bero på att jag satte i dom för fort i mitt nya akvarium , akvariet är nytt.

              Kommentar

              Arbetssätt...