Vad ska jag göra, ger snart upp...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aqua J
    • March 2005
    • 275

    Vad ska jag göra, ger snart upp...

    Mycket sjukdomar idag, så hoppas nå´n orkar läsa och reflektera över följande:
    För ca 1 1/2 månad sen köpte vi ett Dvärgguramipar, där honan var sjuk och dog efter 3 dagar. Symptom: Uppsvälld, flämtandas på botten eller vid ytan, vit genomskinlig avföring. Ca 2 dagar senare får min Paletthona samma symptom och dör. Nå´n vecka senare drabbas 2 Rosentetror, deras ögon står dessutom ut, och de dör. Igår såg jag att Dvärgguramihannen var uppsvälld, flämtandades och genomskinlig avföring, var död i morse. Även en Skalare ser misstänkt tjock ut, men är pigg och äter än så länge.
    Inser att de fått Bukvattensot och åker ner till zooaffären, han delar min åsikt. Jag vill hävda att den första Dvärgguramihonan har smittat resten med nå´t äckel, men killen i affären är inne på för höga nitratvärden. Tydligen är vissa fiskar väldigt känsliga för detta, ex Paletter och DV gurami. Han tycker jag ska dra ner på maten och slamsuga upp all lös sk*t på botten, varje dag tills det blir "rent". Fick även en mätsticka för nitrat med mig hem, den visar ytterst lite nitrat, lite svagt rosa bara, och då göder jag ändå med PMDD. Då kan det väl rimligen inte bero på för höga nitratvärden?
    Tycker ni att jag ska följa hans råd eller har ni något bättre tips? Vill inte använda Bactopur i hela karet pga bieffekter.
    Fakta:
    300 liter
    2 st Eheim 2213 effekt ca 440l/h
    temp 26 grader
    Vattenbyte 50% en gång per vecka, då fulldos PMDD. Trotts detta ligger det rätt mycket bajs på botten.
    Massor med växter
    Kh 6
    Gh 6
    pH 7,5
    Nitrit 0
    Nitrat typ ingen

    Snälla ni hjälp! Vill inte förlora alla fiskar en efter en, är jätterädd om mina Ciklider! Känner att jag ger upp snart, det kan ju inte vara meningen att det ska vara så här?!
    Jättetacksam för hjälp,






  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Ursprungligen postat av aqua J
    Mycket sjukdomar idag, så hoppas nå´n orkar läsa och reflektera över följande:
    För ca 1 1/2 månad sen köpte vi ett Dvärgguramipar, där honan var sjuk och dog efter 3 dagar. Symptom: Uppsvälld, flämtandas på botten eller vid ytan, vit genomskinlig avföring. Ca 2 dagar senare får min Paletthona samma symptom och dör. Nå´n vecka senare drabbas 2 Rosentetror, deras ögon står dessutom ut, och de dör. Igår såg jag att Dvärgguramihannen var uppsvälld, flämtandades och genomskinlig avföring, var död i morse. Även en Skalare ser misstänkt tjock ut, men är pigg och äter än så länge.
    Inser att de fått Bukvattensot och åker ner till zooaffären, han delar min åsikt. Jag vill hävda att den första Dvärgguramihonan har smittat resten med nå´t äckel, men killen i affären är inne på för höga nitratvärden.
    Han sa inte NITRIT?
    Ursprungligen postat av aqua J
    Tydligen är vissa fiskar väldigt känsliga för detta, ex Paletter och DV gurami. Han tycker jag ska dra ner på maten och slamsuga upp all lös sk*t på botten, varje dag tills det blir "rent". Fick även en mätsticka för nitrat med mig hem, den visar ytterst lite nitrat, lite svagt rosa bara, och då göder jag ändå med PMDD. Då kan det väl rimligen inte bero på för höga nitratvärden?
    Tycker ni att jag ska följa hans råd eller har ni något bättre tips? Vill inte använda Bactopur i hela karet pga bieffekter..
    Jag har samma fiskar som du har jag fulldos pulserar varje vattenbyte samt lite extra i veckan jag slamsuger inte(bottenfilter) och mina har inte de symptomer du förklarar och har inte haft.
    Ursprungligen postat av aqua J
    Ursprungligen postat av aqua J
    Fakta:
    300 liter
    2 st Eheim 2213 effekt ca 440l/h
    temp 26 grader
    Vattenbyte 50% en gång per vecka, då fulldos PMDD. Trotts detta ligger det rätt mycket bajs på botten.
    Massor med växter
    Kh 6
    Gh 6
    pH 7,5
    Nitrit 0
    Nitrat typ ingen

    Snälla ni hjälp! Vill inte förlora alla fiskar en efter en, är jätterädd om mina Ciklider! Känner att jag ger upp snart, det kan ju inte vara meningen att det ska vara så här?!
    Jättetacksam för hjälp,
    Längre ihållande stressituationer försvagar fiskens immunsystem.
    Bactopur hjälper inte här ändå utan det skulle vara baktopur direct
    OBS!! SERA baktopur SKALL och BÖR inte användas i ditt ordinarie kar då detta slår ut din bakterieflora... MAN SKALL flytta fisken tille ett karantäns kar eller ngt där du kan behandla den sjuka fisken.. om det är långt gånget kan man oftas säga hej då till sina nära och kära men det kan gå tillbaka.
    Viss på forumet förespråkar att man skall inte medicinera utan hellre köpa nytt. vissa tycker att man gott kan prova medicinera.
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • aqua J
      • March 2005
      • 275

      #3
      Nej, han sa nitrat, "förklarade" att det läcker ut i grundvattnet när det regnar, det hamnar i kranen och i karen. Tydligen. Men då borde ju stickan gett högt utslag på nitrat, vilket den inte gjorde. Bytte nu 10% av vattnet och slamsög och det var MYCKET skit!
      Har jag kanske för lite grus så det finns för lite nedbrytningsbakterier? Framme vid rutan är det kanske ca 1 cm, i bak och vid växterna kanske 5-6 cm. Är det bara jag som råkat ut för detta (vore ju typiskt) eller känner fler igen situationen? En fisk kan dö, okej, men en efter en efter en... Näe! Och jag tror INTE det beror på PMDD heller. Det "måste" vara bakterier...??? De äldsta fiskarna har inte drabbats, utan de är de som tillkommit efter Dv guramina, så kanske att de som varit med från början är lite immuna (hoppas!)??
      SUCK!!!






      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Vad har du för filtermaterial i dina filter och hur ofta tvättar du dem?
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • aqua J
          • March 2005
          • 275

          #5
          I filter nr 1 har jag keramikmakaroner, några filterbollar och vit filtervadd. I filter nr 2 har jag filterbollar, blått trassel och vit filtervadd. När vadden är slut ska jag klippa blå filtermatta i tärningar och stoppa i. Har aldrig på de 6 månader de varit i gång rengjort filtret, däremot bytt ut vadden växelvis, senast för ca 3 veckor sedan i det ena, kanske för2 1/2 månad se´n i det andra. Har precis flyttat upp pumparna i jämnhöjd med karet och kapat slangarn, och har nu en otroligt mycket bättre cirkulation! Är inne på att sätta filtermatta på insugsslangarna som förfilter.
          Tror att mycket av skiten på botten är trä från rötterna som malarna gnager på? Ser ut som det iaf...






          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Det skulle nog inte skada att ta bort filtervadden så snart som möjligt. Ingen av de filtermaterial du nämner är särskilt effektiva. Fyll dem med biologiska material istället.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • aqua J
              • March 2005
              • 275

              #7
              Ähm, jag trodde att makaroner och biobollar var biologiskt material??? Pga att det blir en stor yta för bakterierna att fästa på? Är det inte detta man ska ha i ett filter? Vadden vet jag nu inte är den bästa, men det visste jag inte då... Vad menar du att jag ska stoppa i istället?






              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Äh, kör på med bollar, makaroner och filtermatta. Bara du tar bort filtervadden. Du har ju ganska så mycket filtermaterial, dina bekymmer ligger nog i något annat.
                MVH
                magnus
                min zoon

                Kommentar

                • aqua J
                  • March 2005
                  • 275

                  #9
                  Ja just det, det var ju det... Men ändå, vad räknas som biologiskt filtermaterial?






                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Det gör väl allt material som inte täpps igen av smuts. Makaroner och bollar har faktiskt mycket mindre filteryta än tex filtermatta eller ehfisubstrat.
                    MVH
                    magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • aqua J
                      • March 2005
                      • 275

                      #11
                      Okej, tack! Då ska jag genast när solen gå upp sätta mig och klippa till kuber i lämplig storlek!






                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Ja, även om det inte löser de akuta problemen så lär det vara bättre på sikt.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • urbanandersson
                          • January 2003
                          • 965

                          #13
                          Hej!

                          Överbelastning och stress kan vara orsak till dina problem. Det är en klen tröst nu när dom dör. Hur mycket fisk har du i ditt kar, du verkar ha ganska stor belastning om det samlas skit i drivor på botten.
                          Om du hade en dvärghona till din hane så kan han mycket väl ha stressat livet av henne, Dom kan vara ganska elaka i sin parningsjakt. fler honor per hane så han har lite att göra.
                          osv... se på dina fiskar och på milön runt dom, och läs på, så du kan skapa en trygg och fridfull miljö för dom. Och variera fodret.

                          Här är min sorgliga historia, inte helt olik din, men jag fick bra svar:


                          Nu har jag 6 regnbågsfiskar, 5 pakistanbotier, en ancistrus, den gula blåguramihonan som överlevde, och några enstaka sebrafiskar som får gå så länge dom lever.
                          Jag har ett 150 liters och nu tycker jag att det är fullt. Men visst inte problemfritt, fenröta för ett tag sen, är borta nu.

                          Kommentar

                          • aqua J
                            • March 2005
                            • 275

                            #14
                            Karet är på 300 liter och där bor: 1 Dv guramihona, 2 Paletter, 2 Bolivianska fjärilar, 2 Bågfensciklider, 4 Honungsgurami, 3 Botia striata, 3 Siamensis, 2 Ancistrus och 3 Långsträckta pansarmalar. Tycker inte att det är för mycket, men det kanske det är...? Den första honan dog inte av stress, hon var typ döende när jag köpte henne. Honstod på botten i 2 dagar och kippade, tredje dagen isolerade jag henne och då dog hon. Och nu är ju hanen död, honom har ingen jagat... Vet inte vad för stress de skulle varit utsatta för, det är aldrig slagsmål, ingen blir jagad, de får varierad kost, har jättemycket växter och rötter mm mm. Det är lugnt i karet när man tittar på det, om du förstår vad jag menar, det är inte livligt direkt. Tack för att du bryr dig ändå...






                            Kommentar

                            • mohlin
                              • January 2004
                              • 1487

                              #15
                              Jag tycker det låter som du fått dåliga fiskar, eller i alla fall den där Guramihonan.
                              Nitrat är det inte, i så fall skulle jag inte ha en enda fisk i mitt akvarie. Möjligtvis nån annan förgiftning, men vad skulle det vara?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...