Platy igen, ligger på botten och flämtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LeVaJu
    • May 2004
    • 78

    Platy igen, ligger på botten och flämtar

    Så var det dags för någon sjukdom igen och jag hittar inget som stämmer in på symptomen :-( Mina indianplaty som alltid varit friska och pigga har börjat lägga sig en efter en på botten. Där ligger de och flämtar tills de dör efter några dagar. Det syns inget på dem i övrigt. Inga prickar, inga färgförändringar, ingen förändrad avföring..

    I karet finns även scalarer, mosaikgurami, neontetror och lejonhuvudciklid där jag förlorade två av de sistnämnda med liknande symptom för en tid sedan. De slutade också bara att äta och magrade av på kort tid och tillbringade sista dagarna liggande på filtret flämtandes. Två av scalarerna har fått allt mer söndertrasade fenor men är pigga i övrigt så jag tror inte det har med vad nu platyna råkat på. Övriga fiskar ser ut att må bra.

    Sägas kan också att de matats med levandefoder från damm, svarta och vita mygglarver samt dafnier om det kan ha något samband med det här? Jag har behandlat fiskarna med saltbad och täta vattenbyten (varannan dag 50%) senaste veckan. E

    Några tankar?
    Anne

    Min Zoon
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Vad har du för typ av pump och hur mycket filtrerar den? Hur stort är akvariet? Slammsuger du bottnen? Matar du varje dag med levande foder? Kanske har du i för mycket salt.. Är det ingen synlig typ av sjukdom så tycker jag att du kanske bör lugna ner med vattenbyten och salt/medicinering. Det är inte hällsosamt för fiskens slemmhinnor. Scalarerna brukar bita varandra i fenorna eller nån annan ettrig fisk. Men håll koll så det inte är fenröta.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • LeVaJu
      • May 2004
      • 78

      #3
      Tack för tankarna Camilla! Jag slamsuger inte botten och har inte salt tillsatt i karet (375 liter). Har istället behandlat de fiskar som visat symptom senaste veckan under 3 timmar i karantänkar enligt de instruktioner som stått för medicinering. Storleken på pump och filtrering kan jag tyvärr inte då det är sambon som står för den delen men jag vet att det är klart överdimensionerat för karet. Jag gissar på att de fått "för mycket" levandefoder i förhållande till filtreringen som därför inte räckt till trots allt. Det verkar som om vattenbytena senaste veckan i kombination med extra rengöring av filtret (genomtvättat i akvarievatten) gjort nytta. (Tillägg: givetvis kan saltbehandlingen gjort sitt också, det är ju svårt att peka ut EN faktor som vänt det.) I alla fall. Från att ha förlorat tio platy senaste veckan och haft tre liggande senaste dagarna, så är idag alla uppe igen efter gårdagens vattenbyte och rengöring. Om det är så i morgon också kommer jag återgå till vanliga vattenbyten.
      Senast redigerad av LeVaJu; 04 June 2005, 07:39.
      Anne

      Min Zoon

      Kommentar

      • brummel
        • May 2004
        • 73

        #4
        Sambokommentar:

        Filtret är ett hemmabygge, Fluval 4 som ställts i en kub blå filtermatta, dvs insuget tvingas hämta vattnet genom filtermattan, PPI 10. Jag bedömer inte filtret vara överdimensionerat, snarare tvärtom. Bytte nyss ut Fluvalen till ett Eheim som är fysiskt lika stort och passar i kuben, men har bättre effekt.

        Kommentar

        • LeVaJu
          • May 2004
          • 78

          #5
          Jaha, där ser man vad lite jag vet. Då har jag uppgifterna på nätet nu inför framtida frågor :-)
          -----------------

          Tillägg en vecka senare: Den förbättrade filtreringen har väckt liv i mina platy igen :-D Tack Per!
          Senast redigerad av LeVaJu; 14 June 2005, 09:19.
          Anne

          Min Zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...