Glosöga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PetraS
    • May 2005
    • 1

    Glosöga?

    Två av mina fiskar, en neontetra och en dvärgciklid såg inte ut att må så bra och tetran såg rund ut om magen och ena ögat stod betydligt mer ut än det andra. Fick Furanol och de dog. Någon dag senare noterade jag att två av Fantomtetrorna hade varsitt utstående öga, och den som inte var sjuk när jag medicinerade gjorde jag ett litet bad till vid sidan om.
    Min fråga är egentligen om det utstående ögat ska "gå tillbaka" eller om man bara hindrar det från att fortsätta att växa? Båda fiskarna äter och simmar tillsammans med sina kompisar. Inga fler fall av utstående ögon har uppträtt den senaste veckan.

    Jag är total novis när det gäller akvarium, så jag vet inte vad jag ska göra.
    Medicinera mera, med annat preparat eller avlivning?

    Vore tacksam för råd och tips från någon som vet mer än mig. Vilket torde vara ungefär alla.
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Skulle man så där på direkten säga vad som hänt, så skulle jag säga bukvattensot resp. njurinfektion, organiskt belastat vatten.
    SERA rekomenderas produkter som heter sera cyprinopur i samband med sera baktopur direct MEN!! OBS!! SERA baktopur SKALL och BÖR inte användas i ditt ordinarie kar då detta slår ut din bakterieflora... MAN SKALL flytta fisken tille ett karantäns kar eller ngt där du kan behandla den sjuka fisken.. om det är långt gånget kan man oftas säga hej då till sina nära och kära men det kan gå tillbaka.
    Viss på forumet förespråkar att man skall inte medicinera utan hellre köpa nytt vissa tycker att man gott kan prova medicinera.
    Hör gärna med din lokala handlar om råd med... de kan ha en anna uppfattning om din fisks sjukdom ta en fisk med ner till handlaren så han kan se den och då bedöma vad den har råkat ut för...
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    Arbetssätt...