Knuta bakom hjällock

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    Knuta bakom hjällock

    Min ena Dvärgguramihane har fåt en liten bula/knuta precis bakom hjällocket. Det ser ut som lite vitt ludd på den också. Vad kan det vara för knuta?

    Den andre Dvärgguramihanen såg tjock och svullen ut i buken. Fattar ingenting. Om det är bukvattensot, vad gör jag?

    Jag har inte övermatat. Akvariet är ca 6 veckor gammalt, använde filter och vatten från det första akvariet. Jag byter ca 30 % vatten varje helg, men någon på Zoopet tyckte inte jag skulle byta så ofta eftersom jag har fått mycket grönalger i karet. Tycker iof att det är då man borde byta, alltså 1 g/veckan.

    Hjälp mig! Karantän eller vad?
    Har lagt ut bilder på min zoon, men lite svårt att se.
    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    När jag kommer hem om ca en timme skall jag kolla vad det heter när de får bölder på det viset jag har för mig att tyvärr det inte är vidare bra men jag kan ha fel för mig...
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      böld på strupen eller kring gälarna brist på jod köldkörtelböld....OBS!!! det kan vara ngt annat men om jag kollar i SERA bok om sjukdomar så är det så som du beskriver och enl den kan man lösa detta med: tillsätta Seras mineral salt eller utfodra med FD krill, GVG-mix, GVG-mix marin, Granumarin dessa är sera produkter men det finns nog liknande av olika märken...
      Men sjukdomar och andra åkommor kan vara svåra att lösa så hör gärna med fler om dina problem....
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • Drakulla
        • July 2004
        • 403

        #4
        Den ena hade nog bukvattensot - avlivad

        Den ena Guramin låg snett på botten o flämtade. Den såg svullen ut i buken. Min sambo fick skära av huvet snabbt.

        Den andra Guramin ser pigg ut o simmar omkring och vill äta, men den har en liten böld/knuta som ser lite luddig ut också. Funderar på om det kan vara lite svamp ovanpå knutan. Ska prova med Protozin mot svamp.

        Är Metallpansarmalar en fjällös art? Isf måste dosen Protozin halveras.
        Svara snabbt någon. Tack.
        mvh Drakulla

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

        Kommentar

        • Idanajad
          • May 2005
          • 465

          #5
          Enligt Azur (i en annan tråd) är alla malar fjällösa.
          Hälsningar Ida
          Peccator est aquarifex

          Kommentar

          Arbetssätt...