Ett hål där ögat skulle suttit,platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emotional
    • January 2004
    • 475

    Ett hål där ögat skulle suttit,platy

    Hej!
    Upptäckte nyss att en av mina korallplaty saknade sitt vänstra öga. Det är ett hål där ögat skulle ha suttit. Andra "symtom" är att färgen har bleknat på fisken. Den ser mer vit ut kan man säga, även andra platy visar detta symtom. Sen så ser de ihopsjunkna ut. Inga andra fiskar är drabbade.
    Är det en sjukdom? Eller är det en terrorist i akvariumet?

    Ingen nitrit.
    Bytte vatten idag.
    Temp 25-26
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Ett saknat öga får en oftast att tänka på vilka andra fiskar i akvariet som skulle vilja ha ett extra öga om du förstår vad jag menar...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Jag sätter 5 öre på "tigerbarb".
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Emotional
        • January 2004
        • 475

        #4
        Följande fiskar finns i akvariumet: platy,guppy,scalarer(små men kanske är bovarna?),nyckelhålsciklider,praktbotia,kuhliiål,p eckoltia,ancistrus,blågurami,
        kilfläcksrasbora.

        Vad tror ni?
        För det kan väl inte vara en sjukdom?
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Där ser man, ett saknat öga utan att tigerbarb fanns närvarande. Tur att ingen satte emot!

          Knappast sjukdom, saknade ögon är i stort sett alltid resultatet av en attack av nån annan fisk. Mina huvudmisstänkta vore scalarerna, nyckelhålen, och blåguramin, i den ordningen.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • urbanandersson
            • January 2003
            • 965

            #6
            Hej!

            Jag har en sebrafisk som bara har ett öga och den har klarat sig bra i ett par år nu.
            så det är ingen katastrof för fisken om det bara är det.

            Urban

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7
              Nu e det så att de andra platyna saknar färg med, eller har jag förstått det fel Emotional?
              Om alla platy visa samma symptom kan det vara en sjukdom att en akanr öga i detta sammanhang är att den e svagare och har varit förnära ngn annan störrefisk som tyckte den var hungrig...
              Äter de som de skall?
              Ligger de på botten eller de står vid ytan och flämtar?
              Ser det vita ut som fluff eller de har bara bleknat?
              Har du använt ngt medel i karen?
              Jag har inte min sjukdomsbok här men hemma så jag kan kolla ikväll om det inte finns ngn anan som har en SERA rådgivare och kan komma med ett förslag..
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Urban: hos just sebrafisk är det rätt vanligt att de föds med bara ett öga. Det är då inte ett hål där andra ögat skulle sitta, utan bara slätt. De klarar sig bra ändå, trots denna missbildning.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Emotional
                  • January 2004
                  • 475

                  #9
                  Alla fiskar äter som de ska. Och platyn utan ögat beter sig nästan som vanligt (den simmar ibland runt lite vilset,men det beror nog på att den inte ser åt vänster). Den röda färger har bleknat,och istället är den vit/ljus på vissa ställen. + att fiskarna har blivit smala/avmagrat. Det är bara platysarna som visar detta. Ingen fisk beter sig underligt,flämtar eller någonting liknande. Allting är som vanligt förutom det ovan...

                  Jag funderar på om det kan vara nycklarna,har sett att en av de större är elak mot den andra som är stor. (Tror det är två hanar). Annars kan det är scalararerna. Vad kan jag isåfall göra åt det?
                  Tycker det är konstigt att bara platysarna är drabbade,och att de saknar färger samt har smalnat av.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

                  Kommentar

                  Arbetssätt...