Flåsar vid botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ztaffe
    • December 2004
    • 49

    Flåsar vid botten

    Hej!
    Min fjärilsciklidhona ligger och flåsar vid botten och det ser inte bra ut.
    Hanen och de andra fiskarna verkar vara pigga och glada. Jag kan inte se något underligt med henne i övrigt. Det enda skulle vara arr påde hennen och honan vid några tillfällen haft ett svart streck på sidan (Mitt på sida). Men det känns inte som om det är relaterat, eftersom hon nu inte har något svart streck.

    Jag bytte vatten i förrgår efter att inte ha gjort det på ca två veckor.
    Vid byte använde jag ett vattenberedningsmedel (av billighetstyp: aqua vital).

    Jag har (som man kan se i en annan tråd) för tillfället växter som visar tecken på Kalium och kopparbrist. (Har beställt grejor för att fixa det). Men vad jag har fattat så bör det inte påverka fiskarna så mycket.

    Jag har kollat (med kasst multitest) nitrat, och nitrit, GH och KH. Enligt det såg det bra ut. Dessutom har jag med bättre tester kollat klor och pH, vilket visar att jag har pH strax över 7 och inga farliga mängder klor. (enligt artbeskrivning vill den ha pH på 5,5-6,5.

    Jag har sett detta beteende förut, men inte reflekterat över något samband. På liknande sätt har jag förlorat 1 guppyhona och 1 kampfiskhona.
    Mina kardinaltetror, malar, kuhliålar har aldrig drabbats.

    Vad kan det vara och finns det något jag kan göra för att rädda henne?
    "Ett akvarium i hemmet är bättre än tio i affären"
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    min fjärilsciklid hona dog på det sättet... jag tror att min dog av förgiftning(mygglarver)... kanske kan vara det?

    hoppas den blir bättre!
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      hmmm.Nu skrev smurfmats något som jag också råkade ut för.Flera fjärilar har dött för mig i samband med levande vita mygg.Har inte tänkt på att det kanske var dödsorsaken..Dom flåsade och sen var det godnatt
      Fredrik

      Kommentar

      • ztaffe
        • December 2004
        • 49

        #4
        Nej, det kan inte vara mygglarver. Jag har matat dem med frysta röda för över en vecka sedan. Så det låter inte troligt. Frågan är ju då om hon kan ha fått i sig något annat stort som hon inte skulle ha ätit. Det verkar ju som om hon fått i sig något som satt sig på tvären. Ett mysterium jag nog inte kommer att få svar på.

        Efter att ha varit vid botten flämtande i några timmar hittade jag den nu på sidan flämtande. Hoppet var ute så jag blev tvungen att avliva. Om den ens levde när jag kom tillbaka med kokande vatten, den såg mer stilla ut.

        Ytterligare en änkling i akvariumet. Jag får se om jag kan hitta en ny partner till honom efter min semester.

        Tack ändå.
        "Ett akvarium i hemmet är bättre än tio i affären"

        Kommentar

        • dinajel
          • November 2004
          • 606

          #5
          Ursprungligen postat av ztaffe
          Hoppet var ute så jag blev tvungen att avliva. Om den ens levde när jag kom tillbaka med kokande vatten, den såg mer stilla ut.
          Avlivade du den i kokande vatten?!
          Bilder på mina akvarier.

          Kommentar

          • Redbullen
            • April 2005
            • 1129

            #6
            Ursprungligen postat av dinajel
            Ursprungligen postat av ztaffe
            Hoppet var ute så jag blev tvungen att avliva. Om den ens levde när jag kom tillbaka med kokande vatten, den såg mer stilla ut.
            Avlivade du den i kokande vatten?!

            Undrar desamma.....hua...stoppa fiskarna i en lite påse och slå påsen i handfatet eller nått......känns lite bättre tycker jag

            // Peter

            Kommentar

            • ztaffe
              • December 2004
              • 49

              #7
              Kokande vatten är snabbt och fisken dör väldigt fort
              "Ett akvarium i hemmet är bättre än tio i affären"

              Kommentar

              • Paula&Jimmy
                • April 2005
                • 397

                #8
                har läst tidigare inlägg om att avliva i kokadande vatten då man har kännt att fiske sprattlat länge i kastrullen inte så shysst. ta istället en sax och klipp av

                huvudet snabbt och smärtfritt.
                Proffsiga amatörer (...?)


                Paulas zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...