Avlivad Perlmutt vad var fel med henne?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NM
    • October 2002
    • 175

    Avlivad Perlmutt vad var fel med henne?

    Hej hittade en av mina Perlmutt honor i MYCKET dåligt skick i akvariet igår kväll, hon hade gömt sig bland lite grönt.
    Först trodde jag att hon var död, men hon simmade sakta iväg när jag skulle plocka upp henne.

    Hon var alldeles (tror jag) sönderbiten, inga fenor och såg mycket ledsen ut.

    Jag tog upp henne och avlivade henne genom ett slag över huvudet som
    naturligtvis gick sönder, och ur kroppen kom det någon grön sörja och jag menar verkligen grön!!. Tror inte att hon har haft buksot men har för lite erfarenhet att bedömma saken.

    Några ideér ??

    Mvh
    Niclas

    Mvh
    Niclas
    Mvh
    Niclas
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Det låter ju som om hon blivit jagad till döds.
    Den där sörjan låter lite som det sista stadiet i bukvattensot, för då brukar tarmarna vara upplösta och det hela en geggig massa, luktar också illa. Men lite svårt att bedömam efter denna kortfattade beskrivning.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • NM
      • October 2002
      • 175

      #3
      Hej Kjell, Grattis till den nya sidan också! Mycket trevlig!!

      Sörjan var alldeles knallgrön, nästan onaturligt grön, såg inte ut som var eller liknande.

      I övrigt var hon som sagt i mycket dåligt skick.

      Om det var mobbing eller liknande, kan det bara uppstå fast inga nya fiskar är "tillsatta" och de andra gått tillsammans ett bra tag?

      Mvh
      Niclas

      Mvh
      Niclas
      Mvh
      Niclas

      Kommentar

      • PeterW
        • August 2002
        • 630

        #4
        usch det låter jättehemskt! (med sörjan alltså)

        Själv tror jag aldrig att jag kommer avliva mina fiskar med slag över huvudet. Men man kanske måste göra det med stora fiskar?

        Kokande vatten funkar ju, men hur är det om fiskarna är för stora?

        Det lär väl ta ett tag att avliva en fisk i kokande vatten om den är en 30 cm ?!

        .-.-.-.-.-Peter...
        .-.-.-.-.-Peter...

        Kommentar

        Arbetssätt...