Hudgrumling???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faint
    • November 2002
    • 5

    Hudgrumling???

    Jag vet inte riktigt vad några av mina fiskar har drabbats av. För ca 2 veckor sedan införskaffade jag 20 demasoni och nu kliar sig flera av dom mot grus och stenar. Min första tanke var att slemhinnan på fiskarna har blivit skadad pga att jag har andra vattenvärden än vad dom hade förut(vilket jag iofs inte vet om jag har). Men den fisken som kliar sig mest har fått som skador på ryggen. Kan fisken klia sig så pass att den får skador?
    Jag har tittat på bilden som finns på zoopet som visar hudgrumling men jag har svårt att avgöra om det ser ut som skadorna på ryggen. Jag ska tillägga att ingen fisk visar symptom på att vara slö eller skygg, utan dom är väldigt pigga och äter.
    Och idag upptäckte jag en fisk med grumliga ögon. Jag har läst om det på http://www.abo.fi/instut/fisk/Swe/Eye/index.htm och där står det att det bla kan bero på förändring i vattenkvalite. Vilket skulle stödja teorin om att jag har andra vattenvärden än dom var vana vid innan.
    Jag har testat vattnet och det var inga nitriter eller nitrater ph ungefär 8, kh ungefär 15.

    Jag har salt i vattnet och har höjt temp till 27-28 grader. Ska jag göra några mer åtgärder eller ska jag vänta. Dom är ju som sagt var fortfarande pigga.

    Jag kanske ska tillägga att det går ett gäng röd zebra och
    några trewavasae i burken. Dom har jag haft ett halvår ungefär.Visst dom kliar sig någon gång, men inte mer än normalt(tror jag).

  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Om de "kliar" hål så är det risk att det blir svampangrepp. Att salta och höja tempen var nog bra gjort. Vänta ett par dar och se vad som händer.

    MSP
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    Arbetssätt...