Medecin mot bukvattensot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pulver
    • October 2002
    • 109

    Medecin mot bukvattensot?

    Jag har mina anledningar att tro att en av mina Röd Zebror har fått Bukvattensot. Hon har dragit sig undan och ligger bara och gömmer sig på olika ställen. Dessutom så har hon slutat äta. Hon tar bara in maten i munnen för att sedan spotta ut den.

    Är det bukvattensot?

    Vad göra?

    Har ingensomhelst erfarenhet av sjukdomar.

    /Erik

  • Ulf P
    • March 2002
    • 1615

    #2
    Detta diskuterades för nån vecka sedan. Du kanske hittar en del matnyttigt här: http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3690

    mvh
    /Hasse

    ==================================
    http://och.nu/ciklid
    //Uffe

    Kommentar

    • Pulver
      • October 2002
      • 109

      #3
      Så om jag ska hinna rädda min fiskar så behöver jag gå till en veterinär imorrn? ajdå!

      Kommentar

      • Ulf P
        • March 2002
        • 1615

        #4
        Jag gick till veterinär, men jag behövde aldrig använda receptet på Flagyl. <b>Sera Baktopur direct</b> ska fungera mot bukvattensot. Men det slår ut allt vad bakterier heter i karet.
        /Hasse

        ==================================
        http://och.nu/ciklid
        //Uffe

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Hej,
          "Men det slår ut allt vad bakterier heter i karet."
          Men bukvattensot orsakas av en flagellat och flagellater är väl inga bakterier, eller? Har för mig att de är s.k. protozoer (encelligt djur). Sera Bactopur direct slår inte ut dessa, i alla fall inte enligt bruksanvisningen, men jag har inte testat så jag kan naturligtvis inte uttala mig med 100% säkerhet.
          Däremot finns det i handeln ett preparat som heter Waterlife Octozin och detta skall fungera mot flagellater, fast jag har inte heller testat detta så jag kan inte uttala mig med någon större säkerhet.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Ulf P
            • March 2002
            • 1615

            #6
            Tja, jag är ingen expert på vare sig sjukdomar eller mediciner. Men så här skriver Sera på sin hemsida:

            sera baktopur direct reliably and rapidly combats severe bacterial diseases such as <b>dropsy</b> or bleeding inflammations resp. ulcers in fresh and salt water fish.

            Dropsy är det engelska ordet för bukvattensot.

            Om mina fiskar hade bukvattensot eller nåt annat kan jag inte med 100% säkerhet avgöra, men det var tydliga tecken på det. Även SVA ansåg att bukvattensot fanns med i bilden. Jag fick också förklarat att bukvattensot är en gemensam benämning på flera sjukdomar som ger liknande symptom. Rätt eller fel? Jag tror nog att SVA har koll på det. Faktum är iaf att mina fiskar nu är på väg att återhämta sig efter behandlingen med Sera Baktopur direct. Jag fick avliva en av dem då dennes glosöga började vitna, men min Clown Pleco som hade de tydligaste tecknen på bukvattensot lever och verkar må bra *ta-i-trä*.

            mvh
            /hasse


            ==================================
            http://och.nu/ciklid
            //Uffe

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Hej,
              Håller med om att bukvattensot är ett samlingsnamn för flera olika sjukdomar men den som har de symptom som Erik anger är orsakad av en flagellat och inte en bakterie. I England brukar denna sjukdom kallas för "Malawi Bloat".
              För Octozin anges följande "For the control of flagellated protozoa.
              "Sleeping Sickness", Spironucleus, Cryptobia, Bodomonas, Trypanosoma, Trypanoplasma, Hole in the Head, Malawi Bloat, Whitespot, Oodiniasis, early stages of dropsy, Seawater Angel fish and Clown Fish Disease. OCTOZIN is harmless to filtration bacteria, invertebrates and algae."
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Tascha
                • September 2002
                • 231

                #8
                För ett tag sedan så hade jag också alla tecken på bukvattensot. Precis som Pulver så var det mina Röda Zebror som var hårdast drabbade.
                Jag gjorde som Hasse, köpte Sera Baktupur Direct.
                Detta hjälpte. Jag behövde "bara" avliva en fisk.
                Och som Hasse Skriver:
                Tja, jag är ingen expert på vare sig sjukdomar eller mediciner, men det hjälpte mina fiskar ivarje fall.
                Sen om det var bukvattensot eller inte kan jag ej svara på men jag hade exakt samma symtom som Pulver.


                /Roger
                /Roger

                Kommentar

                Arbetssätt...