Malen röd på magen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    Malen röd på magen?

    Köpte en mal för några timmar sen på lokala zoo affären..
    I akvariet såg vi att malarna åt på en död fisk, och en mal såg mer eller mindre livlös ut.. Men tillslut så köpte jag en iaf, och kikade på den när den låg i påsen.. Såg ut som den var lite röd på magen..

    Är det normalt eller kan det vara en sjukdom den har? Iom att det låg en död kritvit trasig fisk i akvariet. Vill inte göra de andra fiskarna sjuka...
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • KE
    • November 2004
    • 356

    #2
    Det kan vara bra å veta vad det är för mal du köpt, det kan vara så att den arten är röd på magen.
    Zoonen
    Akvarietorka för tillfället...

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #3
      okej.. jag köpte den mindre malsorten. den blir väl en 15 cm som längst. var nog antagligen samma sort som jag köpte där sist då det också var den mindre..
      det röda sitter ungefär vid huvudet på den, i hak-höjd eller vad man ska säga. ovanför magen. det ser ut som att den skulle blöda innuti, men det är väl knappast det för då skulle den vart död för länge sedan. men det kanske bara är dess organ som syns genom "huden".
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • Magnuz
        • February 2005
        • 292

        #4
        Hur kan det komma sig att du köper en fisk utan att ta reda på vad den heter? Visste inte zoohandlaren?

        Kommentar

        • trollet85
          • January 2005
          • 667

          #5
          magnuz. det är ganska svårt att minnas namnen, för dom är alltid så konstiga. men visst, namnet på malen stod på en vit remsa på akvariumet. den kostade iaf 39,50 eller nåt sånt. kanske är liknande i andra affärer på just den sorten. det är iaf en av de mindre malarna, den blir högst en 15cm lång.
          63L med salamandrar
          Mina älskade persers Viola och Velvet

          Kommentar

          • Magnuz
            • February 2005
            • 292

            #6
            Tips: Ta med dig penna och papper när du ska köpa fiskar, eller fråga zoohandlaren om han kan ge dig en lapp. Det finns ungefär hur många malar som helst som passar in på din beskrivning. Av priset att döma skulle jag gissa att det är någon form av Ancistrus. Känns det bekant?

            Kommentar

            • trollet85
              • January 2005
              • 667

              #7
              magnuz. kan tyvärr inte säga med säkerhet.. jag läste på lappen men det är så svåra ord så det är omöjligt att lägga på minnet. dom andra fiskarna jag har, har ju svenska namn. men jag får väl kolla nästa gång jag är där..
              men det borde vara malens inälvor som är röda. koppartetrorna verkar ha nåt rött i sig också, om man försöker kolla in i gälarna på den.
              63L med salamandrar
              Mina älskade persers Viola och Velvet

              Kommentar

              Arbetssätt...