Hjälp med scalare!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mulleboll
    • November 2004
    • 8

    Hjälp med scalare!

    Jag har sen tidigare endast erfarenhet av vita prick-sjukan, därför känner jag mig lite handfallen nu. En av mina scalare har en trasig fena, antagligen efter något slagsmål, men nu har den också en röd beläggning på fenan som ser ut som svamp eller likn.
    Reagerade inte på detta först, men nu ser jag att en i övrigt hel och frisk scalare har fått samma beläggning på stjärten. Detta ser inte normalt ut. Ska försöka ta en bild och lägga upp.
    Någon som vet vad det är och vad man kan göra? Min gissning skulle vara svamp, men jag vet inte.
  • Paula&Jimmy
    • April 2005
    • 397

    #2
    Detta hände med min Perl Mute - Malawi. Jag antog först också att det var från slagsmål, men idag verkar den mycket hängigare, de andra är rejält sugna på att ta en tugga på henne, det ser man eftersom dom är framme vid henne så fort hon gömmer sig. Men när hon simmar runt låter dom henne vara.
    Har inte sett någon annan fisk med samma grej.
    Om jag chansar och låter henne gå, så kanske de andra tar och ger sig på henne....
    Nån som vet?
    Proffsiga amatörer (...?)


    Paulas zoon

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Man ska alltid flytta fiskar som är eller misstänks vara sjuka eller ha något annat problem.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Paula&Jimmy
        • April 2005
        • 397

        #4
        Du har inte någon aning om vad det kan vara då?
        Får flytta henne då, men om det bara är från bråk så känns det som onödig stress, det enda vi har att flytta henne till är ett 12L och det är ju litet.....
        Proffsiga amatörer (...?)


        Paulas zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...