buckelmage på koppartetran

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    buckelmage på koppartetran

    det som först poppar upp i mitt huvud är att den är en hona (ja jag vet inte könen på mina två koppartetror) och att den ska lägga rom snart, eller så är den sjuk av nåt slag?? den andra tetran är väldigt smal i jämförelse med denna här, sån olikhet var det inte i början. tycker buckeln som den ena har ser väldigt konstig ut!
    sen också en till sak, varför är fiskarna SÅ känsliga? jag gjorde nyss ett vattenbyte och bara utav det så tappade den ena koppartetran färg, den är väldigt väldigt ljus och har inte alls något svart sträck på stjärtfenan längre. ganska irriterande att dom inte ska tåla någonting...
    detta är första gången som ett par fiskar jag köpt på senaste tiden iaf, överlevt. idag är det två veckor sedan jag köpte dem och jag är så glad för det. skulle dom gå och dö nu så blir jag oerhört besviken!! alla andra har dött efter en vecka typ. är bara en fisk från de allra första fiskarna jag köpte som överlevt och det är en black molly. hoppas verkligen att det inte är något fel på mina koppartetror....
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    om fiskarna dör hela tiden så är det nåt fel.
    kollat om du har nitrit i vattnet ?
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #3
      kollade veckan innan som det blev död på alla, då var allt perfekt sa han i zooaffären och då hade jag hunnit ha akvariumet i några veckor utan problem. men dom hade antagligen en förgiftning då dom såg ut att kippa efter luft osv.. men det kan ha vart ammoniak förgiftning. att jag bytt förmycket vatten och det blev nåt knas av det. efter det gick det några veckor så köpte jag en molly, för att ha som kompis till den andre. men den dog efter en vecka, väldigt snabbt också. hann knappt se den var sjuk. men jag fick för mig att jag bytt förmycket vatten. så jag köpte koppartetrorna för 2 veckor sedan och har vart försiktig, samt använt nitrivec. hade inte det under en period där. och tetrorna lever än så länge...

      tetrorna ser för övrigt friska ut idag. den med bullen på magen har normalmage.. förstår inte?? den hade verkligen en jätte konstig mage igår, stor buckel som var på undersidan magen. sen har den som tappat färgen fått färgen tillbaka. en sak som jag tycks ha sett är att dom har en mörk fläck på huvet. har dom så, eller kan det vara nån sjukdom? hoppas inte, men bättre att fråga såfort man tycks se nåt konstigt.
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • mckvinnan
        • December 2004
        • 760

        #4
        Jag kan inte svara på varför dina fiskar dör men att de blir bleka i färgen beror iaf hos mina kilfläckar och även hos min ciklid på att de blir stressade. Jag har märkt det när jag varit tvungen att flytta dem och även när jag varit nere och möblerat om och rotat i akvariet vid tillfällen. Sen när de känner sig lugnare igen så återkommer färgen. Om du inte haft dina fiskar så länge så är de nog stressade av flytten från affären till dig och över sina nya omgivningar och kamrater. Det blir stabilare när de vant sig vid dig och vid sin nya omgivning.

        Hoppas dina fiskar överlever och att du får goda råd om hur du ska göra!
        Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

        Kommentar

        • trollet85
          • January 2005
          • 667

          #5
          det är dom tidigar fiskarna jag köpt som jag haft problem med. har inte haft det på ett tag nu och har hunnit ha mina koppartetror i två veckor.
          jo jag antog att den ena fisken bleknade för att den blev lite rädd pga vattenbytet, men det är jobbigt att de ska vara så känsliga. man kan knappt göra något utan att de ska påverkas. känns som att jag är rädd dom ska dö bara av att man gör ett vattenbyte. men magen på den andre fisken är ju som sagt borta. men jag undrar bara vad det kan ha vart? såg så underligt ut.
          63L med salamandrar
          Mina älskade persers Viola och Velvet

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            om du är nybörjare kan du börja med lite enklare fiskar.. typ sebrafiskar är lättskötta och klarar temp från 18 uppåt typ .. tips: byt 1/3 veckan så borde det bli bra

            hur stort är akvariet och vilket filter har du?

            Lena Maria
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • jarinen
              • February 2003
              • 801

              #7
              Vad har du för temperatur? och sjunker den drastiskt vid vattenbytena? Koppartetran är ju annars en av de tåligare tetrorna och ska vara rätt okomplicerade att hålla. Jag har 40 st och byter 50% 2 ggr i veckan och det bekommer dom inte, de mår prima. Såvida du inte har riktigt dåligt vatten i kran så ska inte vattenbyten vara någon faktor till ohälsa. Kan tänka mig att för låg temp inte gillas av koppartetran, själv har jag 30 c i karet då de går ihop med Uarus.



              Mvh Jari

              Kommentar

              • trollet85
                • January 2005
                • 667

                #8
                jo jag byter en gång i veckan och typ en tredjedel... det där vet jag redan.
                men jag är försiktig med att byta ut för mycket vatten. blir väl stora förändringar på många olika vis, värmen, ammoniumet osv..
                men jag brukar ha i varmt vatten så det inte ska vara så kallt när jag bytt.
                har kring 25-27 grader. det är ett 63 liters akvarium, vad nu det ska hjälpa?
                undrar vad tetrans mage kan ha berott på...?
                63L med salamandrar
                Mina älskade persers Viola och Velvet

                Kommentar

                Arbetssätt...