Guppy och molly dör utan synlig orsak

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blåguppy
    • March 2005
    • 9

    Guppy och molly dör utan synlig orsak

    Jag har ett 45 liters akvarium som startades den 20/2. Jag väntade en vecka med att skaffa fisk och började då med fyra black mollys. Senare har jag skaffat en ansistrus och tre guppys.

    I fredags mådde en molly dåligt och en annan började bli hängig. Jag gjorde ett vattenbyte på 1/3 och väntade. Jag misstänkte nitrit och visste att jag då måste handla snabbt. Tyvärr var den ena död dagen efter men den andra såg ut att ha blivit helt återställd. Därför väntade jag någon dag innan jag dumt nog köpte tre nya fiskar. Båda mina guppyhonor dog bara efter två dagar. Jag misstänkte nitrit igen så jag tog ett vattenprov innan jag bytte ytterligare 1/3 av vattnet. Vattenprovet tog jag med mig till affären där det visade sig att jag inte hade någon nitrit, pH var normalt och jag hade bara lite nitrat.

    Efter det jag har läst liknar symptomen mina fiskar visat dem som blir när det är nitrit i karet. Ligger efter bottnen, vägrar äta, eller driver omkring i utan att kunna kontrollera det själv. Jag kan inte se någon vit hinna på fiskarna. fenorna är normala och inga vita prickar. Möjligen har fjällen på ovansidan deras huvud börjat skifta i grönt. Nu har jag bara två fiskar kvar (de som hela tiden verkat vara friska)

    Vad kan det vara?
Arbetssätt...