Scalare död - tänkbar orsak

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquarina
    • July 2002
    • 108

    Scalare död - tänkbar orsak

    Jag köpte för ett tag sedan ett scalarepar som såg helt OK ut i butiken. Tog hem dem och koppade in dem och allt verkade frid och fröjd de var framåt och på hugget.

    Efter någon dag så började de mer och mer att dra sig tillbaka och gömma sig i ett hörn. Någon dag senare så var den första död och jag såg att den kvarvarande andades väldigt häftigt. Gjorde ett nitrit test men fick inget utslag på det. Den andra scalaren dog under natten.

    De tetror, rasboror och malar som bodde i akvariet sedan några veckor tillbaka verkar alla oberörda och mår finfint. Akvariet var inte nystartat men alla fiskar var nya eftersom alla de gamla dog p.g.a. skenande doppvärmare.

    Är det någon som kan bidra med en gissning varför scalarerna dog? Kan det vara något annat vattenvärde än just nitriten som kan vara boven? Vad bör jag göra innan jag föörsöker skaffa nya scalarer?
  • Poseidon
    • February 2003
    • 1255

    #2
    Anser du att du har bra filterkapacitet...gör du regelbundna vattenbyte ( Å hur mycket)...hur stort ä karet...
    Det vore bra att vete innan man kan ge sej på att gissa till dödsorsaken
    Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
    Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

    Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

    Kommentar

    • Aquarina
      • July 2002
      • 108

      #3
      Filterkapaciteten tror jag nog räcker till, det har den gjort tidigare vid större fisklast än jag har nu. Och som sagt nitrithalten var = 0.

      Och angående regelbundna vattenbyten så var det nog strax innan det var dags för byte som jag handlade scalarerna. Men det är ju en av sakerna som jag undrar över. Kan det ha funnits halter av andra ämnen i vattnet som skadade fiskarna fast det inte fanns någon nitrit?

      Kommentar

      Arbetssätt...