Skadad gurami!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Skadad gurami!

    Det har uppstått ett litet problem i mitt lilla 40 l akvarium…
    Där bor just nu 5 sebrafiskar, 5 fembandsbarber, 1 guldalgätare och 2 dvärgguramier.
    Jag vet att det är överbefolkat och att sebrafiskarna vill vara fler och jag letar efter ett större kar, men det är inte det som är problemet.
    Saken är den att fiskarna har bott tillsammans i lite mer en ett år (dock inte i 40 karet hela tiden, hade ett 54 l kar fram till november ifjol då det sprack..) men nu verkar inte guldalgätaren och min guramihane trivas så bra ihop längre.
    Algätaren har börjat jaga guramin och igår såg jag att guramin nästan inte hade några fjäll kvar på huvudet! Det verkas som att algätaren bitit bort fjällen på honom och nu har han en stor grisskär fläck där!
    Hade nu tänkt sätta guramin i karantän (plastkar på 12,5 l) så att ”såret” får läka, men problem kvarstår ju ändå.. Jag vet att algätaren skulle bli sur och bråkig när den blev större, men den är ju bara ca 6 cm!?
    Han är jättefin och äter alger bra och jag vill inte gärna ta bort honom då han blivit något av en favorit, men vad kan jag göra!?
    Sedan så undrar jag angående karantänen av guramin om jag ska flytta med honan också? Han skulle kanske känna sig mindre stressad om han fick ha henne med sig? Och han är ju inte direkt sjuk, så han smittar ju inte.
    Finns det något medel som motverkar infektioner, ”såret” ser fint ut nu, men det kan ju bryta ut något om han skulle känna sig stressad över flytten?
    Sedan så bytte jag vatten i karet igår, ska jag ändå ta vatten därifrån eller ska jag ta från mitt andra, 310 l kar (som jag startade upp i januari)? Men det blir ju alldeles nytt vatten för honom (mycket surare vatten i det karet då jag har torv på botten och filtrerar med torvgranulat)?

    Jag hoppas att ni kan svara snabbt på mina frågor, då jag ska flytta guramin snarast möjligt.
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • jocke_ek
    • February 2005
    • 259

    #2
    hej!

    hadde samma problem som du med en algätare.
    provade alla möjliga saker men det enda som funkade var att skrota algätaren för den gav inte upp hur jag en gjorde.
    köp en snällare och ha i det karet i stället .
    mvh jocke
    några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

    nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
    kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
    finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

    Kommentar

    • Lubbe
      • February 2004
      • 677

      #3
      Ursprungligen postat av jocke_ek
      hej!

      hadde samma problem som du med en algätare.
      provade alla möjliga saker men det enda som funkade var att skrota algätaren för den gav inte upp hur jag en gjorde.
      köp en snällare och ha i det karet i stället .
      mvh jocke
      Ja, jag ska köpa några otocinclusar sedan, när jag köper större kar (vill inte göra karet trångare än vad det redan är just nu...)
      Jag ska testa ha kvar algätaren tror jag. Ska se om han kanske blir snällare om jag skaffar större kar. Han blir kanske sur för att det är så trångt?

      Men är det någon som har några tipps om guramin?
      310 l - Sydamerika
      200 l - Asien
      104 l - Asien
      70 l - Sydamerika

      Kommentar

      Arbetssätt...