Små vita maskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alis
    • March 2005
    • 56

    Små vita maskar

    Har imitt 55 liters akvarie hittat små vita maskar på insidan av rutan...När jag rör vid dom så "rullar" dom ihop sej snabbt o blir nästan borta för att sen sträcka på sej o krypa vidare på glaset..dom är inte mer än ca 2-3 mm långa.. Har haft i costapur mot vitaprick nyligen,men maskarna finns kvar.. är det något sorts inälvsparasit?Vad ska jag göra.. Har messt levandefödare i det karet + en blue eyed red fin pleco.tacksam för svar..
    /Anna-L
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Alis
      • March 2005
      • 56

      #3
      Fiskarna flämtar

      Nu är det tyävrr så att fiskarna i det karet med maskar har börjat flämta..Ser ut som om dom vore andfådda.. är väldigt noga med vattenbyten,slamsugning osv. I fall det är en sån mask som ni skrivit om så kan den ha kommit av ev. övermatning men varför skulle fiskarna ha börjat flämta o se allmänt apatiska ut då?? Kan även påpeka att de flesta maskar idag är borta...
      /Anna-L

      Kommentar

      • AndreasBK
        • December 2003
        • 374

        #4
        Vid övermatning så blir det en massa matrester liggande på botten, om du inte har någon typ av "städarfisk" eller snäckor så kommer matresterna istället brytas ned av bakterier och andra nedbrytare. Dessa förbrukar en massa syre, så kanske kan det bli syrebrist i akvariet?
        Bara en liten teori på morgonen.
        Andreas akvariesida

        Kommentar

        • Alis
          • March 2005
          • 56

          #5
          Misstänker...

          Även att det finns någon sorts gälparastier i karet.. ser om jag tittar väldigt noga på framrutan något som liknar en cyklops... Är jag helt ute o cyklar eller är det det må´n tro??Därav mina flämtande fiskar... Vad ska jag göra??Har bara costapur och bactopur hemma.. och ectozon salt... Ev.är det väl redan för sent att göra något då alla fiskar står o flämtar...även malarna... Vatten cirkulationen borde vara bra,satte i en extra syresten -pump i går!!! De fiskar som finns i karet är guppy,platy,svärdbärare,molly,zebra fisk,pleco o ancistrus...
          Tacksam för snabbt svar....
          /Anna-L

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            har du nått nitrittest?

            ang slamsugningen ska man inte röra om i gruset när man suger, utan bara suga på ytan, iaf vad jag har förstått. börjar man röra runt i gruset frigörs väl en massa nitrit vilket kan leda till anfåddhet.

            har du prövat att byta 50% vatten?

            ang maskarna har jag haft nåt liknande, små maskar som kryper omkring på rutorna. vad jag har förstått är dessa inget att oroa sig över. fiskarna äter nog upp den förr eller senare.

            du kanske har för mycket fisk i akvariet? hur många av varje sort har du?

            tips: rikta utblåset på pumpen så det kommer precis vid vattenytan, detta ökar syret.. vad har du för filter?

            Lena Maria
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Byt 30 % av vattent och se om det blir bättre.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Alis
                • March 2005
                • 56

                #8
                Tack

                ..för alla svar.. jag har en Fluval 2 i det akvariet... kanske har jag för många fiskar..det är typ 3 av varje sort,inte av malarna då! Ska köra på med ett större vatten byte o se om det blir bättre.. men är det ingen som vet något om denna cyklops liknande varelse jag sett?? Nu har jag sett fler än en... Hejs svejs...
                /Anna-L

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Finns den här http://www.myhq.com/public/h/a/harbard/

                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Alis
                    • March 2005
                    • 56

                    #10
                    Hej!

                    OJ,vad mycket "småäckligt" det finns Det är helt klart någon sorts cyklops jag har i karet oxå.. är de ofarliga för fisken? Vart har de kommit från?? Varför har inte fisken ätit upp dom som de brukar göra med fryst cyklops??
                    /Anna-L

                    Kommentar

                    • kaktus
                      • June 2005
                      • 2

                      #11
                      Jag Har Samma Problem Hur Blev Du Av Med Vita Maskarna?sign Kaktus.

                      Kommentar

                      • kaktus
                        • June 2005
                        • 2

                        #12
                        Vita Små Maskar?

                        Jag blir inte av med dom hur mycket jag än byter vatten?
                        Fiskarna har börjat flämta,hämtar ofta syre.Några har redan dött!!!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...