Bukvattensot kanske - behöver hjälp ju!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • me_trixie
    • December 2004
    • 350

    Bukvattensot kanske - behöver hjälp ju!!!

    En blå kampfiskhane fick sår, svamp och svullen buk. Medicinerade med dessamor men han dog. Några veckor sedan.
    Hans blåa fru blev efter ett tag också svullen, utstående fjäll och dog igår.
    Nu har den återstående vitrosa kampfiskdamen blivit rejält deprimerad men inga andra symptom.
    Detta kan var bukvattensot förstås. Ska jag medicinera hela akvariet där det i övrigt finns en svärdbärare, två platy, en molly, tre svarta tetror, en mosaikgurami och diverse städpersonal? Och med vad i så fall? Eller ska jag bara ta ut kampdamen Snövit och behandla henne för sig själv? Fortfarande med vad??
    Senast redigerad av me_trixie; 11 March 2005, 22:09.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Avliva den sjuka fisken och städa akvariet och gör vattenbyte, avvakta med medicineringen.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • me_trixie
      • December 2004
      • 350

      #3
      Vad menar du med att städa? Alltså rent praktiskt?
      Och för övrigt - hur avgör jag om Snövit verkligen är sjuk?

      Kommentar

      • me_trixie
        • December 2004
        • 350

        #4
        Och en fråga till - hur vet jag att det inte finns fler smittade fiskar?

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Det är svårt att behandla fiskarna när man inte vet mot vad, att slamsuga botten och få bort fasta föroreningar och byta 30-40 % vatten, att ha rätt vattentemp hjälper fisken att med sitt eget immunförsvar hålla sig frisk.
          Den fisk som inte mår bra kan drabbas av flera åkommor och smitta de andra då sjukdomsalstrande bakterier och parasiter finns latent i "alla" akvarier.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Gud bevare Tsaren
            • April 2004
            • 276

            #6
            Sjukdomar kommer ju ofta som en följd av dålig vattenkvalitet, så en storstädning kan nog sitta på plats. Passa på att se över ditt filtersystem också och ta ett antal prover på ditt vatten.

            Högaktningsfullt
            Gud bevare Tsaren

            Kommentar

            • me_trixie
              • December 2004
              • 350

              #7
              Tack för tipsen.
              Jag tror jag isolerar Snövit ett tag och ser hur det går för henne, jag är inte så övertygad att hon är sjuk att jag vill ta bort henne. Sen städar jag noga (städar iofs varje vecka men ska ta ut stenarna den här gången) och byter hälften av vattnet.
              Vad gäller den nuvarande vattenkvalitén så är den jättebra - mätte just (en vecka sen förra bytet) och då var det 0 nitrit, 7 ph och 4-5 kh. Detta tack vare de tips jag fått i tråden jag startade i ett annat ämne (nybörjarforumet) och som gav jättemycket! Jag måste säga att detta forum är en oändlig källa till kunskap och att zoopet är fullt av folk som är villiga att hjälpa till - härligt!

              Kommentar

              Arbetssätt...